søndag 2. august 2015

Flott ferietur til Spania!

Natt til fredag kom jeg hjem fra Spania, hvor min tante og jeg var på besøk en ukes tid, som jeg fortalte så vidt om sist. Vi var på besøk hos min søster og hennes mann. Det tok litt tid før jeg fikk ro over meg til å dykke ned i bloggen min igjen nå etterpå, men nå kommer det endelig noen ord!

Tanten min og jeg reiste fredag 24. juli, med TT-taxi herfra og til Gardermoen. Fant ut at det var den beste måten å gjøre det på. Det er ikke enkelt å parkere på Gardemoen, og spesielt ikke når man skal stå parkert en uke, derfor var det lurt at min tante parkerte hos meg og at vi reiste herfra sammen. Jeg har jo TT-kort og mulighet for å bruke dette til Gardemoen også. Jeg hadde ikke brukt TT-kortet til flyplassen før, men det fungerte faktisk utrolig bra! Flyet gikk 12.15. og vi landet på flyplassen i Alicante klokken 16. Da var jeg rimelig sliten, selv om jeg faktisk sovnet litt på flyet.


Gro Jeanette på ferie i Spania.
Ute og går, med ny hatt og veske :-)
Vel framme slo Spanias varme i mot oss, gitt! Selv hadde jeg ikke vært i Spania siden jeg var i Madrid i påsken 2000 og besøkte en venninne, og det er jo en stund siden!

Veldig koselig å bli møtt av søsteren og mannen hennes på flyplassen. De disket opp med velkomstmiddag i den flotte leiligheten sin i Torrevieja der alt var nytt og lekkert! Min tante og jeg fikk hvert vårt soverom, og sjelden har jeg sovet bedre enn der!


På lørdag var vi på et stort marked. Søndag var vi på shoppingsenteret La Zenia, hvor vi fant et neglestudio.
Søsteren min og jeg fant ut at vi skulle slå til og få neglene lakkert. Eller "Manicure and polish", som det het. Tanten vår valgte fotpleie.

På neglestudio.
Spennende på neglestudio!



Jeg sendte bilde av de nylakkerte neglene våre hjem til familiemedlemmer og lurte på om de visste hvem som var hvem. Nå i ettertid fikk venner på Facebook også spørsmålet om de kjenner oss godt nok til å vite hvem som valgte rosa negler og hvem som valgte blå. Det var litt interessant, noen tok det med en gang, og det var folk som kjente oss godt, andre hadde andre, men interessante svar og vurderinger.
Så, hvilke negler er mine?
Hvem er hvem?

Den ene dagen vi var på marked tok det litt tid før vi kom dit, i og med at jeg plundret en del med medisineringen min om morgenen og måtte stikke mange ganger. Men sånn er det bare, slikt må en nesten regne med kan skje. Men på marked kom vi, og om kvelden var vi ute og spiste på restauranten Banana Trees.
Søndag var vi også på shopping, og om kvelden ble det disket opp med hjemmelagd lasagne, kjempegodt!
Krykke med hatt.
Krykke med hatt.

Mandag skulle jeg normalt hatt hjemmehjelp hjemme, men den var avbestilt i god tid før turen, heldigvis. Ikke noe problem, beskjeden om at jeg skulle på ferie ble mottatt og formidlet dit den skulle. Selv var jeg i Spania og pustet lettet ut da denne dagens medisinering gikk adskillig bedre enn lørdagens. Dagens middag ble spist på restauranten Rancho Blanco. Det var et interessant sted, som de vi var hos hadde fått anbefalt, ellers hadde vi nok aldri funnet det. Det lå veldig avsides, langt ute i bushen! Likevel var det mye folk der, så det var tydelig at dette var noe folk visste! Det som var originalt og artig med den restauranten, var at de hadde en dam inne i restauranten, der det bodde skilpadder. Dette var artig å se på og fotografere!


Blåskjellene som noen av oss valgte til forrett, imponerte imidlertid ikke nevneverdig, dessverre. De lå i en tynn lake som så ut som vann. Biffen jeg spiste etterpå var adskillig bedre, godt stekt slik jeg hadde bedt om.

Godt med et bad i varmen!
På stranden i varmen er sjelden feil!
Så begynte badelivet på ordentlig. Hittil hadde flere benyttet seg av badebassenget rett utenfor leiligheten, men nå dro vi på stranden som het Playa de la glea. Flott strand, store bølger, mye sand, enda mere sol. På grunn av hofteprotese, varig krykkebruk osv. er det vanskelig å sitte på bakken, så det var flott at søster'n hadde tenkt på å skaffe en strandstol som var god å sitte i. På grunn av de nevnte problemene er jeg heller ikke så flink til å bevege meg så godt i sand eller vann med mye bølger. Hadde med meg badesko som hjalp meg en del med selve gåingen, men det er ikke så lett å bade med dem. Men det var utrolig godt å endelig komme på stranden og få svømt litt, og kjenne på det å virkelig være på badeferie! Godt å få rørt litt på seg, svømt og strukket ut muskler i vann. Ja det føltes nesten som jeg var på en helsereise, og det er ikke langt unna sannheten!

Onsdag dro vi for å prøve en annen strand; Playa la Zenia. Dette etter medisinering og frokost. Har jeg forresten fortalt at det var så varmt ute at vi måtte gå inn for å avkjøle oss? Av samme grunn spiste vi frokost inne. Det var rett og slett for varmt ute. Min tante og jeg kjøpte også vifter for å ha med i vesken for å kunne avkjøle oss litt. Jeg ble anbefalt å ta med sandaler hjemmefra, og det var bra, for disse gikk jeg i hele uken, mine vanlige sko ble alt for varme.

Det gikk stadig vekk selgere rundt mellom strandgjestene. De solgte ikke is eller noe kaldt å drikke, men faktisk vesker, solbriller og massasje! Det høres sikkert utrolig ut, men jeg greide faktisk å la være å kjøpe noe. Jeg hadde allerede kjøpt meg en knall rosa veske i Spania, så min selvpålagte veskekvote var oppbrukt! Tenkte jeg skulle greie å snike meg til å fotografere en av disse selgerne men feiget ut fordi de kom og skulle selge oss noe med en gang man viste dem oppmerksomhet.
Gro Jeanette på sightseeing i Spania.
En pust i bakken - med vannflasken.

Om kvelden spiste vi på den greske restauranten El Greco. Forretten min var gratinerte auberginer, og Zaziki, en veldig god og spennende rett, som egentlig var litt stor til å være forrett, synes jeg. Som hovedrett hadde jeg valgt den greske retten Kleftico, som er en tradisjonell gresk lammegryte. Det så ut som dette var stoltheten på huset, og at de likte at den ble bestilt. Ellers så ble det mye god vin den uken i Spania, men fordi det var så varmt, drakk vi også utrolig mye vann, ja nesten hele tiden, faktisk. Jeg vet jeg burde gjort mye mer av det hjemme også, men her var det helt nødvendig! Dette var den siste kvelden i Spania. Vi skulle ikke reise hjem før klokken 20.45 på torsdagskvelden, men det tar sin tid å reise og pakke også.
Godt med bassengbad også!
Godt med et bad i bassenget også!


Mye av den aller siste dagen ble tilbrakt i svømmebassenget. Jeg synes egentlig det var litt behagelig å slippe bølgene og sanden på stranda, og lå og fløt lenge i bassenget, hadde ikke noe lyst til å forlate det! Det var boblebad også tilknyttet, og dette ble selvsagt også prøvd!


Det ble en begivenhetsrik uke i Torrevieja , vi så og opplevde mye på kort tid! Flyet hjem fra Alicante gikk jo om kvelden, så vi landet ikke på Gardermoen før halv ett om natten. Det tar jo tid å hente bagasje, besøke Taxfree og så videre, så klokken var vel nærmere to når vi satte oss inn i taxien som skulle kjøre oss hjem til meg.

Det fins noen andre temaer også tilknyttet Spania-turen, men dette kommer i et eget innlegg, av både praktiske grunner rent tematisk, og fordi det innlegget ikke bør publiseres riktig enda. Og som jeg har nevnt tidligere også, forsøker jeg å unngå å sette inn for mange bilder av andre personer eller nevne dem i stor grad

Tusen takk til yndlingstanten for flott reisefølge, og ikke minst tusen takk til vertskapet, min søster med mann var virkelig enestående!! Dette var en super ferie! Dikteren i meg vil ha det til at;

"Reiste til Alicante
med min supre tante.".

Og så videre :-)


Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!

--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)