onsdag 6. november 2013

Jul i barnelitteraturen

Postkort med bilde fra Anne-Cath. Vestly's bøker.
Bildet er hentet fra Anne-Cath. Vestly's  historie
om julegaveverksted, hos mormor og de åtte ungene.
I forrige innlegg Jul i mine tekster, sa jeg litt om jul i nettopp den sammenhengen. Men hvordan er det med julen ellers i barnelitteraturen? Jeg vil her trekke frem to barnebokforfattere.

Det fins mye inspirasjon i  julelitteratur utgitt av kjente forfattere, kanskje spesielt innenfor barnelitteratur. Når det gjelder barnebokforfattere og spesielt den litt eldre barnelitteraturen, vil jeg for det første trekke frem Sveriges Astrid Lindgren. Hun utga flere julehistorier. Hva med for eksempel "Jul i Bakkebygrenda" (1946), "Jul i stallen" (1961), Pippi Langstrømpe har juletrefest (1979), "Juleferie er et godt påfunn, sa Marikken" (1994) Mange av Lindgrens julehistorier er dessuten samlet i boken Julefortellinger (2009).

Vi finner også julen beskrevet hos norske Anne-Cath. Vestly , men i noe mindre grad etter hva jeg har kunnet se i allefall, men jeg har nok ikke lest alt. Vestly har en litt annen måte å fortelle på enn Lindgren, og trekker julen mer inn i handlingen på større bøker, mens Lindgren gjerne har rene julefortellinger. I Vestly's bøker finner vi julen beskrevet for eksempel i kapittelet "Mandel i grøten" i boken "Marte og mormor og mormor og Morten" (1959), men også om hvordan de lagde julegaver til hverandre. Bare for å nevne noen eksempler på barnelitteratur som nevner julen, men det fins selvsagt veldig mange flere.

Vi kan også gå enda lengre, og nevne noen av de populære julekalenderseriene som har gått i barne-tv. Bjørn Rønningens Jul i Skomakergata (1979) falt jeg veldig for og var glad i da jeg vokste opp, selv om jeg siste gangen jeg så den forsto at den kanskje ikke henger helt med i tiden lenger, dessverre. Når det gjelder julekalendere må også Amalies jul (1995) nevnes, og selvsagt Jul i Blåfjell (1999) som jeg de siste årene synes har vært den aller beste.

Bildet øverst på siden er hentet fra et av Anne Cath. Vestly's postkort som hun sendte meg for mange år siden, sannsynligvis julen 1988. Brevvekslingen med Anne-Cath. Vestly er beskrevet i et tidligere blogginnlegg. Hun har ikke datert akkurat denne hilsenen, men sannsynligvis er det rett etter at jeg hadde skrevet særemne om henne på Rosenvilde videregående skole i 1988, ettersom hun nevner særemnet mitt i teksten på kortets bakside.

Hvilket forhold har du til julelitteratur?


Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre! Og følg meg gjerne!



--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)