onsdag 5. februar 2014

Å lete etter helseinformasjon på egenhånd.

I går publiserte NRK's nettsider artikkelen Slik blir du en smart pasient. Interessant lesning, godt at noen synes det er greit at man googler seg frem til det man trenger å vite om sykdom. Men jeg er helt enig i at det selvsagt ikke gjelder dersom man er i tvil om hva man feiler, da er det best å gå til legen! Men det er da ikke flaut å google litt heller! Det kan virke som noen ser på det som juks, som om man ikke tør å gå til legen, men det er vel en misforståelse? Å søke på internett, eller i helseleksikon fra bokhyllen for den sags skyld, er jo et supplement, eller kall det gjerne en forberedelse før legebesøket.

Man kan lese seg til en del symptomer eller behandling for helt konkrete ting. Da får man dessuten plutselig mer klarhet hva man faktisk skal spørre legen om, og mulighet til å sjekke om det man har lest faktisk stemmer! Legg merke til at jeg nå prater litt generelt altså, om helt vanlige ting som for eksempel halsbetennelse etc. Man skal vel likevel være litt mer skeptisk når det gjelder å finne diagnoser og konklusjoner for alvorlige skader og sykdommer, som dessuten trenger rask og effektiv avgjørelse. Men for all del, litt googling går vel an!

Hva mener du?



Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!


Les gjerne mer om Gro Jeanette Nilsen



--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

2 kommentarer:

  1. Hei! Jeg googler det meste. Om jeg skulle ha fysisk vondt på noe vis, hører jeg også på den indre stemmen, ofte har man en slags intuitiv forståelse av hva det skyldes eller hva som forårsaket det, og en mistanke gjør det jo også lettere å søke på nettet. Nå er jeg sjelden syk, men det har ihvertfall hendt at jeg leser meg litt opp før jeg kontakter lege - og i alle fall etterpå. Jeg bruker nettet til det meste, finnes jo så ufattelig mye informasjon der ute. Om det nå er jeg eller PCen som har viruset ;)

    SvarSlett
  2. Ja, den indre stemmen er det lurt å høre på, den kan gi mange svar eller i hvertfall ledetråder mot svaret! Jeg har flere ganger fått feil diagnose hos legen, og tenkt at dette kan ikke være riktig, funnet frem til mulig diagnose selv og deretter gått tilbake til legekontoret med mine konklusjoner, og fått rett:-) Det er både spennende og utfordrende å leve!

    SvarSlett

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)