søndag 18. mai 2014

Syttende mai - en dag med mange minner.

Syttende mai-blomst.
Syttende mai-blomster til
verdens beste tante
!
I forrige bloggpost sa jeg litt om minner knyttet til sekstende mai, på godt og vondt. Syttende mai 2014 som var i går, ble feiret hjemme hos min tante på Lilleaker i Oslo. Hun hadde, som jeg skrev om i fjor også, invitert til syttende mai-lunsj, utrolig koselig. Utpå dagen sekstende mai tok jeg en tur på Plantasjen avdeling Koteng, og kjøpte en koselig blomst til henne. Jeg synes i hvertfall den var fin. Nå vet jeg ikke hvor mye min tante leser bloggen min, men for sikkerhets skyld lot jeg være å nevne dette i går. Jeg greide imidlertid ikke å la være å legge ut bilde på Facebook. Men jeg sa selvfølgelig ikke der hvem blomsten var til!


Syttende mai kan være så mangt. Alt blir så mye koseligere med fint vær, men det får vi jo ikke alltid, det er like spennende hvert år! Før om årene ble dagen feiret hos familie i Vestby. Det å skulle være med og gå i tog eller følge toget er ikke alltid det beste. En gang jeg satt i rullestol etter operasjon som jeg har skrevet om i et tidligere innlegg, var det i tillegg et skikkelig drittvær, unnskyld utrykket. Det SNØDDE! For en som da sitter stille i rullestol blir det fort ganske kaldt og ufyselig, selv med pledd. En kan si mye bra om syttende mai-feiring, men været har som regel veldig mye å si den dagen. Pluss at jeg generelt liker dårlig å sitte i rullestol og være avhengig av at folk skal trille meg. Jeg hadde også en syttendemai som sykehuspasient for mange år siden i 1998, må vel nevne den opplevelsen også i mitt historiske perspektiv her.

Deretter fulgte noen 17.mai'er hvor mamma var på besøk hos meg her hjemme, og det var kun oss. Helt greit av og til det også, vi lagde syttende mai-lunsj på verandaen her hjemme, og mamma som reiste kollektivt fikk med seg en del av livet i byen på veien. I fjor ble jeg invitert til min tante som sagt, og som jeg ble i år også.

Jeg håper jeg kan bli tilgitt og forsøkt forstått når jeg sier at jeg ikke savner dette med å traske gatelangs syttende mai, det er ikke helt meg. Er man dårlig til beins, er det mange ting som må vurderes frem og tilbake og eventuelt droppes, vanlige ting som andre mennesker tar som en selvfølge.

De siste to feiringene hos yndlingstanten har vært midt i blinken! I år var det dessuten et helt nydelig vær! Helt fantastisk, vi var ti til bords (pluss en hund!), og før det satt vi ute på verandaen og drakk hvitvin.

I morgen vil det komme en bloggpost i spesialutgave. Jeg skal prøve å få den ut i løpet av formiddagen, men hvis ikke kommer den utpå ettermiddagen.



Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!

--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

2 kommentarer:

  1. Hei, og vel overstått 17. mai, ja :) Høresd ut som du hadde en fin dag!
    Forresten, for en stund siden spurte du hos meg vedr teller øverst til høyre på bloggen. Dvs nedtellingen til når jeg skal si opp jobben. Svarte hos meg, men glemte jo å tipse deg her. Selve tallet er bare et bilde, og ikke mer avansert enn at jeg må oppdatere bildet manuelt hver helg. Jammen godt jeg teller uker og ikke dager :)

    SvarSlett
  2. Takk for det, og vel overstått til deg også!

    Et bilde for hver uke, ja! Da skjønner jeg litt mer :-) Syntes det virket veldig avansert og proft skjønner du, hvis det var en teller du hadde fått inn, og ikke minst fått til å virke! :-) Men det viktigste er jo at det SER flott ut. At man må ordne litt i kulissene er vel en del av jobben :-) Synes det var veldig tøft i allefall!

    SvarSlett