mandag 14. september 2015

Viktig helseinformasjon på mobilen - blir den sjekket?

Kjære leser!

Jeg kom over et par saker nylig i kategorien helse, som jeg tenkte jeg ville dele med dere her på bloggen min. Jeg fant i dag en interessant artikkel om bruk av Ien Phone- funksjon med temaet helse og livreddende informasjon; Denne iPhone-funksjonen kan redde livet ditt  som kanskje ikke alle er klar over. Artikkelen sto på nettsidene til radiokanal P4. Og jeg gikk i gang med en gang, når det gjelder å legge inn mine egne personlige opplysninger på mobilen, i forhold til kronisk sykdom og medisiner.

Imidlertid ser jeg av diverse kommentarer at det kan herske usikkerhet om helsepersonell virkelig sjekker slike viktige opplysninger på mobilen til pasienten, eller ikke, i følge artikkelen Pårørende-info blir ikke sjekket. Jeg var en av dem som tok i bruk "ICE" som står for «In case of emergency», da jeg hørte om dette for lenge siden. Akkurat denne litt eldre artikkelen jeg nevnte fra 2009 er hentet fra NRK. Heldigvis har jeg ikke hatt bruk for ICE eller slik mobilinformasjon. Men om slikt virkelig blir sjekket, eller om det er falsk trygghet, vet jeg ikke. Noen som har greie på hvordan disse tingene blir brukt i praksis, bortsett fra at brukeren installerer det på mobilen?

Nå håper jeg jo ikke det vil bli aktuelt at noen trenger å lese de opplysningene altså. Jeg har ikke blitt hentet akutt av ambulanse så ofte. Men det har skjedd et par ganger, blant annet husker jeg godt en gang jeg ble hentet av ambulanse på en skole jeg gikk på under omskolering i Oslo
 for en del år siden. Dette var etter at jeg ble voksen.

Jeg var veldig dårlig den gangen, men følte veldig på at det ikke var veldig festlig å vekke oppmerksomhet på den måten, jeg følte at jeg ble så synlig. Hadde ikke veldig lyst til at de jeg gikk på skole med skulle se hva som skjedde. Jeg hadde aldri i livet latt noen tilkalle sykebil på den skolen dersom jeg ikke var sikker på at det var nødvendig, ettersom jeg blant annet ikke var så komfortabel med å snakke om sykdom eller vekke oppmerksomhet på den måten. Men bare det at jeg ble hentet av ambulanse sier jo litt om hvor dårlig jeg var.



Ellers så ble jeg hentet av sykebil hjemme på Vestli en gang da jeg bodde der også. Det var et par år tidligere, i 1998. På den tiden hadde jeg også mobil, men det var ikke kommet så avanserte mobiler at man kunne legge inn sånne opplysninger, tror jeg. Mange har jo også informasjon på seg i form av kort i lommeboken eller smykker med helseinformasjon.


Men uansett, hvis man er så dårlig at livsviktig informasjon trenger å bli funnet - blir den det, hva tror du?


Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!


--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg, se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)