fredag 28. oktober 2016

Om kjernejournal - og en viktig hesleattest jeg fikk en gang.

Bilde hentet fra bloggposten
"Sikkerhet på sykehuset."
Kjære leser!

Den siste tiden har det vært skrevet en del om Kjernejournal og viktig helseinformasjon. Jeg gjorde også det for en stund siden, i blogginnlegget Jeg har fått meg elektronisk kjernejournal. Akkurat nå var det imidlertid en avisartikkel jeg tenkte jeg skulle kommentere ved hjelp av et tidligere blogginnlegg.

I går ble jeg tipset om en artikkel som handlet om nettopp dette. 
 
I artikkelen beskrives dette med at prosessen begynte på nytt hver gang man snakket med et nytt sykehus. Jeg kjente meg veldig igjen Jeg har dessverre opplevd dette selv mange ganger i min fartstid på sykehus. At sykehusene hadde verken vilje eller mulighet til å utveksle informasjon begynte nesten å gå på nervene løs. Helt utrolig. Jeg sa det til dem også, hvem jeg hadde snakket med og på hvilket sykehus, men  tror du de hørte? Nei da! De skulle gjøre sine egne undersøkelser. Punktum. Fra starten av.

Jeg tenker selvsagt spesielt på den gangen jeg lå på flere sykehus i Norge, og man ikke var interessert i å ta hensyn til blødersykdommen min fordi det var på grunn av lungeproblemer jeg lå på sykehus. Jo da, jeg ser den. Men når det gjelder blødere kan det faktisk være helt avgjørende at blødersykdommen blir ivaretatt. Dette burde faktisk sykehusene være veldig klar over. Men det var visst ikke spesielt interessant den gangen. Jeg skrev også om det for noen år siden i bloggposten
Sikkerhet på sykehuset (?) Den forklarer flere av detaljene enn jeg gjør akkurat her og nå. Denne gangen var det artikkelen om kjernejournal jeg egentlig ville kommentere.

En av de tingene som skjedde i ettertid, i tillegg til at jeg var blitt ganske skremt og med god grunn, var at jeg fikk et papir på at jeg skulle sendes direkte til Rikshospitalet og ikke til noe annet sykehus hvis det skjedde noe. Tusen millioner takk til legen som ga meg den attesten! Jeg har alltid en kopi av den attesten i vesken. Jeg har mange ganger tenkt at en dag kan den kanskje redde livet mitt!

Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!


--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget?