fredag 20. januar 2017

Hvordan skrive i skrivepausen?

Du som skriver, står du innimellom fast i skrivingen og trenger et skrivetips?

Jeg tenkte tidligere i kveld at jeg skulle si noe på bloggen min om at det har blitt litt lite sammenhengende skriving på meg de to siste månedene, utover bloggen. Men før jeg rakk å si noe om det dukket det opp en bloggpost der en annen blogger sa noe om nesten samme tema. Så ble jeg sittende å svare på den i stedet. Jaja, sånn kan det gå.
Men det jeg skulle si, var det at de to siste månedene har vært fylt av så mye annet forskjellig at jeg har ikke funnet den helt store roen til fordypning i egen skriving utover bloggingen. Litt har det jo vært, og det gikk fint med skrivingen av julenovellen jeg arbeidet med i oktober og november, altså enda litt lenger tilbake. Men som sagt...

Imidlertid er det vel sånn at man trenger skrivepauser innimellom, for å gjøre andre ting, samle inspirasjon og inntrykk til å utvikle ideer til neste prosjekt, eller inspirasjon og nye innfallsvinkler til prosjekter man allerede er i gang med. Og kanskje det bare er nåværende skriveprosjekt du trenger en liten pause fra, og ikke skriving generelt?

Det jeg har gjort innimellom når jeg har trengt å gjøre noe litt annet, er å omskrive bloggposter jeg er fornøyd med til essays eller artikler, og lagt dem på nettområdet mitt hos ULFF, for på den måten oppdatere tekstarkivet mitt der litt innimellom også.

Av og til har jeg faktisk opplevd at essayet eller artikkelen da viste seg å bli mye bedre enn det bloggposten(e) var, og gått tilbake til bloggen og rettet opp litt der i ettertid :-) For eksempel kan det jo hende at tre bloggposter som handler om samme tema kan bli en veldig god artikkel om de slås sammen, selvsagt med den redigeringen og justeringene som trengs.

Jeg gjorde som beskrevet ovenfor, blant annet med bloggpostene der jeg skrev om min gamle skrivemaskin i sommer, og jeg ble i grunnen fornøyd med å slå dem sammen til et slags essay; Minne om min første skrivemaskin. Jeg kunne helt sikkert jobbet enda mer med den teksten ser jeg, men det kan det tenkes jeg gjør etter hvert. Men uansett, det var ideen om videreutviklingen fra bloggen jeg ville vise deg her. Bruk gjerne dette som et forslag til en skriveøvelse!

Jeg vet ikke om dette vil fungere for deg, og det er kanskje heller ikke alle temaer det er så enkelt å behandle på den måten, men det er i alle fall et forslag på ting man kan gjøre, samtidig som den opprinnelige teksten du hadde tenkt å skrive, får ligge litt på "vent" og gjerne arbeide i underbevisstheten din så lenge :-)


Lykke til!

Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!

--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

2 kommentarer:

  1. Hei på en søndag! Høres artig ut å skrive nye tekster med utgangspunkt i noen av blogginnleggene. Det er jo klart at det etter hvert blir mye stoff å hente fra i en blogg som din. Men har du noe definert mål for d tekstene du da produserer? Prøver du å selge dem inn noe sted, eller inngår de i et personlig prosjekt etc? Sjønner jo at det er fint å oppdatere tdet ULFF tekstområdet, men selv ville jeg nok satt konkrete mål for publisering, og kanskje valgt temaene etter det.

    Og så forstår jeg ikke hvorfor du redigerer gamle blogginnlegg? Det er vel svært liten sannsynlighet for at de blir lest på nytt? Bortsett fra enkelte treff via søkemotorene etc, da. Er det ikke bedre å bruke de nye ideene på nye innlegg, så får vi alle lest? ;) God søndag!

    SvarSlett
  2. Hei!
    Beklager sen respons, jeg har vært på innflytningsbesøk hos et familiemedlem :-)

    Jeg begynner med det siste først; Det er mulig jeg er litt for pirkete når det gjelder egne tekster, men det jeg tenker er at bloggen ligger jo ute på nett i offentligheten, og da vil jeg gjerne at den skal se best mulig ut, spesielt rent tekstmessig da det er skriving jeg synes er det viktigste med min blogg. Det er ikke sånn at jeg går igjennom og leter febrilsk etter feil, men finner jeg noen småfeil, ja da forsøker jeg ofte å rette en del av dem hvis det ikke er for mye arbeid iht. bilder etc.

    Ja, jeg synes det med å skrive tekster ut av utvalgte bloggposter om bestemte temaer var en glitrende ide, som med ett ga meg mange nye tekster. Det er ikke alltid jeg har noe definert mål for enkelttekster. Det hender innimellom at jeg allerede har en tekst som passer godt inn i en skrivekonkurranse jeg kommer over, men det er sjelden, men har hendt, ja. Jeg har også fått antatt enkelte dikt i noen eksterne antologier, dikt som ble skrevet mange år tidligere. Det kan man si er litt flaks, men også et resultat av å følge med på hva som skjer rundt omkring i for eksempel skribentmiljøer. Når det gjelder tekster angående oppveksten min i forhold til sykdom, er jo noe av det utdrag fra eget manus eller tekster som refererer til det manuset.

    Fortsatt fin søndagskveld!

    SvarSlett

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)