mandag 30. mai 2016

Minne om min første skrivemaskin.

Kjære leser!

En av de tingene jeg i ettertid tenker at "Denne skulle jeg fotografert før jeg kastet", er min gamle elektroniske skrivemaskin, en Brother BP-30. Jeg er nesten sikker på at kvitteringen ligger i en nostalgisk ringperm et sted, mener å ha sett den. Men selve skrivemaskinen ble kastet da jeg bodde på Vestli for mange år siden. 

Grunnen til at jeg kasserte den, var et resultat av at jeg jo hadde fått PC for lengst. I tillegg  var det noe galt med skrivemaskinen på slutten, så den virket litt dårlig. Og jeg hadde jo ikke bruk for den. Jeg husker at det dukket opp blekkpatroner i lang tid etter at selve skrivemaskinen var borte!

Men hvorfor i all verden husket jeg aldri på å fotografere den, mitt skribentverktøy som jeg egentlig var veldig stolt av? Om ikke annet, i alle fall før den ble kastet? Det fins et litt dårlig bilde av meg i barndomshjemmet i HøymyrveienBjerkås, der jeg sitter og skriver på skrivemaskinen, men vet du hva? Det er bare meg som vises på bildet, ikke skrivemaskinen! Ikke bra… Jeg som er så forsiktig med å kaste ting, burde ha tenkt over dette... Så var det dette med å være etterpåklok, da... PC var nok blitt mer spennende etter hvert, ja...

Jeg hadde skrivemaskinen min med meg da jeg reiste på Skjeberg folkehøyskole som nittenåring, og jeg husker godt at hun jeg delte internatrom med faktisk hadde nesten den samme, bare at hun hadde svart og jeg hadde grå. Jeg husker også at jeg hadde en brev-venninne i ca. 1988 og utover, der brevvekslingen kun gikk pr. maskinskrevne brev! Det føltes liksom litt mer viktig, også fordi alt i det brevvennskapet dreide seg om skribentliv og føltes som et litt annet nivå enn vanlig brevskriving. Jeg tror det føltes stort fordi det var annerledes enn alt det andre.

Før jeg fikk min første skrivemaskin, lånte jeg den gamle skrivemaskinen som mine foreldre hadde. Det var på den jeg lærte å skrive på maskin, parallelt med at jeg tok skrivemaskinkurs i valgfag på ungdomsskolen. Den skrivemaskinen er heller ikke tatt vare på, tror jeg. Kanskje ikke så rart, dette er jo temmelig lenge siden, og det har vært mange flyttinger etterpå.



Da gjenstår egentlig bare det jeg ikke har; Et bilde av min gamle venn skrivemaskinen. Jeg har søkt etter denne typen skrivemaskin på internett, men finner ikke noe som likner helt. Skulle det dukke opp et bilde fra gamle dager i et album eller noe, skal jeg komme tilbake til saken :-)

Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!


--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)