lørdag 14. april 2018

Har deltatt på Damenes helg 2018.

Gro Jeanette Nilsen på Thon Hotell Arena.
Gro Jeanette deltar
Damenes helg 2018.
Nå er jeg endelig klar til å oppdatere bloggen igjen! Jeg har vært litt opptatt i det siste, men nå er jeg her.

Forrige f
redag kjørte jeg til Thon Hotell Arena på Lillestrøm, der årets Damenes helg med Foreningen for blødere i Norge skulle avholdes. Vanligvis har det vært vårlig og fint på den tiden, og ofte har jeg vært på dekkskifte med bilen like før jeg reiser. Men denne gangen var det fremdeles ganske vinterlig føre. Jeg nevnte så vidt i et tidligere blogginnlegg at jeg hadde meldt meg på i år også.

Det er alltid hyggelig å møte de andre deltakerne ved ankomst på fredagen. Vi var ganske mange damer denne gangen, det var hele nitten av oss! Vi fikk ikke plass rundt et bord ved måltidene, det trengtes to.



Det er alltid spennende å høre presentasjonsrunden, når både gamle kjente og nye deltakere skal presentere seg selv. Hva kommer de til å si om seg selv i år, tro? Å skulle presentere seg selv er spennende, selv synes jeg det er greit å tenke litt igjennom dette på forhånd, om det er noe spesielt jeg vil fortelle, eller om det kanskje blir omtrent det samme som i fjor?
Bordutsnitt fra desserten lørdag.
Bordutsnitt fra
desserten lørdag.
Damenes Helg er viktig for oss som er kvinnelige blødere eller bærere. Viktig for å få litt faglig påfyll, men vel så viktig for det sosiale felleskapet. Det at vi har en tilknytning til andre som feiler noe av det samme, sliter med de samme utfordringene eller sitter med de samme spørsmålene. Utpå lørdagskvelden trakk to av oss damene oss litt tilbake på rommet og tok oss et par glass vin og en hyggelig prat der. Veldig koselig, det også.


Det ble en flott helg, til tross for at svømmebassenget dessverre skulle renoveres akkurat den helgen. Det var nok en liten strek i regningen for flere. Men her var det nok av felleskap og ting å ta seg til likevel. Lørdag ble det holdt et foredrag om stressmestring, sett i sammenheng med blødersykdommen, men også generelt. Etterpå var det et foredrag om kroppsmeditasjon. Etter lunsj ble det fulgt opp med stolyoga og pusteteknikker. Jeg må legge til at denne stolyogaen var mye greiere å få til enn den yogaen vi deltok på i fjor på yogamatter, da jeg slet sånn med å henge med! Her vil jeg gi plusspoeng for stor forbedring!
Jeg vet ikke hvor interessant det er å høre om alle disse foredragene altså, men søndagen hadde vi besøk av en foredragsholder fra Danmarks bløderforening. Interessant å høre hvordan ting gjøres utenfor Norges grenser også. Til slutt var det evaluering av helgen. Også dette er viktig for å vite hva vi kan videreføre eller gjøre annerledes neste år.
Det ble også i år tatt flere bilder, med både mange gamle kjente, og nye bekjentskaper. Veldig koselig, som alltid! På bloggposten her har jeg valgt å ikke ta med andre personer, ettersom jeg ikke hadde spurt dem. Tenker at kanskje det er greiest å gjøre det på den måten denne gangen i allefall.

Jeg må også ta med at jeg har fått utfordringen med å skrive referat til foreningens medlemsblad. Det skal jeg nok greie, og den artikkelen blir selvsagt ganske annerledes enn denne bloggoppdateringen, ettersom det naturlig nok blir litt mer personlig på bloggen. Jeg kunne nok ønsket meg at jeg var blitt spurt om artikkeloppdraget med en gang vi ankom, sånn at jeg hadde hatt den rette innstillingen så tidlig som mulig, men ok. Det skal gå bra :-)

En av deltakerne nevnte at hun kunne ønsket medlemsbladet litt mer variert. Men da hadde det jo vært supert om en av de andre hadde fått utfordringen med å skrive referatet fra Damenes helg denne gangen, og ikke meg som har gjort det flere ganger før, påpekte jeg forsiktig. Som svar fikk jeg at jo da, men det var jo jeg som kunne skrive. Jo takk for det, altså. Veldig hyggelig å høre det, da...!

Etter at jeg kom hjem for nesten en uke siden,
har det gått mye i konkrete oppdateringer på helsefronten. Føring og innsending av transfusjonsrapporter, bestilling og mottak av ny beholdning blødermedisin. Sånne ting som er ganske rutinepreget og kanskje høres kjedelig ut, men som er høyst nødvendig for at hjulene skal gå rundt, rent helsemessig. Og så har jeg begynt på artikkelen min.

Og nå plutselig, i løpet av de siste dagene, kom sommeren også! Hvor ble det av våren? He he. Det er jo vår altså, men det ble så stor overgang. En del av snøen og isen er her jo enda, selv om det er blitt ganske varmt. Ute på parkeringsplassen hos oss er det så store vanndammer at det er nesten synd at bilene ikke er båter... :-) 

Det går nok fort fremover med været nå, og det er slett ikke dumt!



Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre! Og følg gjerne bloggen min!




--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget?