søndag 6. mai 2018

Også en måte å skrive seg inn i manuskriptet igjen.

Nye manusnotater.
Nye manusnotater.
Jeg sa i en tidligere bloggkommentar at jeg vurderer sterkt å sette opp en enda bedre plan for skrivearbeidet, og da spesielt for bokmanus. Jeg gjør det på en måte allerede, men vurderer å bli strengere mot meg selv. 

Denne uken har vært for urolig. Jeg har hatt for mange andre ulike gjøremål. Når jeg endelig fikk litt tid til overs, var jeg sliten, og manglet motivasjon mellom alt det andre jeg skulle gjøre. Samtidig som at jeg gikk og ventet på et loppemarked som skulle komme og hente ting hos meg, og jeg derfor ikke greide å konsentrere meg om skriving.

Men jeg har vurdert en plan for kommende uke, selv om det er noen andre gjøremål enkelte dager da også. Jeg nevnte det mest for å forsøke å motivere en annen skribent som jeg kommenterte til, og helt ærlig; motivere meg selv samtidig. Rart hvordan ting plutselig blir mer virkelig om man forteller om planene sine til noen!

Men sent i går kveld kom jeg på en etter min mening god setning jeg måtte passe på å få med i bokmanuskriptet. Jeg noterte den ned, og også hvor i manuskriptet den skulle plasseres. Jeg kjenner jo manuskriptet så godt nå at jeg ikke alltid behøver å ha det rett foran meg. Etterpå kom jeg på en ting til, som skulle plasseres et annet sted i manuskriptet, og notrete i hvilken sammenheng det gjaldt. Sånn ble jeg sittende, til jeg hadde skrevet to sider med sånne notater. Det kan hende noe liknende allerede står i manus, men på en annen måte. Det er jo min jobb å finne ut. Så jo da, plutselig hadde jeg jobbet meg inn i manuskriptet igjen, uten en gang å ha åpnet det!

Da ser jeg frem til fortsettelsen!


Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre! Og følg meg gjerne!


Les gjerne mer om Gro Jeanette Nilsen



--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

2 kommentarer:

  1. Hei her også. Takk for god idé det med å notere. Jeg kommer stadig på små biter til vitenskapsromanen, og tenker at det må jeg huske på neste gang jeg skriver, men jeg noterer det nesten aldri så ved neste skriveøkt er ideen glemt. Lett å se at det å jobbe inn sånne småideer kan være nok til å trigge mer skriving, og det trenger jeg!
    Nå skal jeg legge fram en egen notatblokk bare til sånne ideer. Har litt tro på å notere fysisk på et ark, for hvis jeg gjør det kun i datadokument vil jeg ikke se dokumentet like ofte og bli minnet på det.

    SvarSlett
  2. Ja, jeg synes det er best å kunne notere litt for hånd innimellom hvis jeg får en god ide, så kan jeg heller putte det inn i manus når jeg har tid og motivasjon. Det blir gjerne litt rot av løse lapper, og jeg har forsøkt meg med fine notatbøker. Problemet er at det ender med ark likevel. Tror det er fordi jeg liker å kaste kladdepapir etter at notatene er innført... Derfor har jeg dessverre flere kjempefine men tomme notatbøker liggende rundt omkring... Sukk...

    Men ang. det jeg skrev ned på papir nå sist har jeg i allefall puttet inn i manuskriptet nå, og det er jeg fornøyd med! Lykke til med skrivingen!

    SvarSlett

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)