søndag 30. september 2018

Evaluering av skriveuke, og noen skrivetips.

Manus på nyryddet skrivebord.
Manus på nyryddet skrivebord.
I forrige blogginnlegg Håper på en uke med mye skriving, lovet jeg meg selv og leserne at jeg skulle arbeide mest mulig med bokmanuskriptet mitt denne uken. Og helst ikke arbeide med bloggen igjen før søndag. Og som du kanskje fikk med deg, så startet manusuken min veldig bra på mandag, hvor jeg syntes jeg var ganske ivrig og effektiv.


Det ble en del av det jeg kaller småskriving underveis de påfølgende dagene. Det vil si litt retting, redigering, og litt skriving. Underveis, når jeg trengte en pause, ryddet jeg skrivebordet. Da ble det lettere å tenke klart etterpå! Anbefales.

Men uken sluttet faktisk omtrent så effektivt som den begynte; Det var i dag, søndag at jeg var mest motivert og ivrig! I dag har jeg lagt til noe vesentlig, synes jeg da, i bokmanuskriptet mitt, noe jeg ikke forutså at jeg skulle gjøre. Jeg var i en skriveprosess, hvor jeg tenkte at; Men dette ville da virkelig passe best ganske langt foran i boka! He he. Jeg må jo smile litt også, har holdt på med prosjektet i flere år, og fikk plutselig en sånn opplevelse i dag. Så ja, da ble det litt skriving og redigering for å få inkludert det nye i manuskriptet.


Konklusjonen er at selv om jeg ikke var like effektiv midt i uka, fikk jeg gjort såpass mye første og siste skrivedag, at det tok jeg fint igjen. Og til tider var jeg mer inspirert enn på lenge! Det var en hyggelig opplevelse!

Noen skrivetips til andre skribenter og forfatterspirer til slutt: Slå av sosiale medier i skriveøkter. Gjør deg utilgjengelig på mobil, hvis det er mulig. Finn fram alt du trenger av manuskript, notater og eventuelle skrivesaker (og kaffe?) før du begynner, så slipper du å bli avbrutt så mye underveis. Ja, for det er jo sånn du forbereder deg på eksamen, ikke sant? He he. Ikke helt eksamen dette nei, men det føles nesten sånn av og til, når man prøver å bli ferdig med et prosjekt. 


Ikke de helt store skrivetipsene kanskje, men det er i allefall noen skriveråd for å få en litt roligere skriveopplevelse. Det jeg vil gjøre i nærmeste fremtid, er å se over det nye jeg har lagt til i manuskriptet, og se om jeg fremdeles er enig med meg selv i at det skal være med :-)


Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre! Og følg meg gjerne!




--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

6 kommentarer:

  1. Åh, det høres jo ut som musikk :) Så flott at du fikk en produktiv uke, og ikke minst at utgangen var den beste - da blir det sikkert litt skriving denne uken også! Jeg kjente igjen den der aha-opplevelsen, noen ganger blir man litt blind for endringer, eller så trenger man bare en viss tid før man ser hvilke grep som kan eller må tas. Nå gleder jeg meg til å sette av et par uker til manuaset mitt, det er veldig lenge siden sist. Fin uke ønskes!

    SvarSlett
  2. Hei, og takk for svar! Ja, når manuset i utgangspunktet er godt innarbeidet blir det plutselig fryktelig skummelt å endre litt på strukturen, ettersom man vet at det blir litt jobb og man må følge opp alle "tråder" osv. Men det måtte til. Mye mer fornøyd nå :-)

    SvarSlett
  3. Takk for skrivetips - det var nyttig å få det i klartekst! Jeg tenker spesielt på det med å skru av sosiale medier når man har skriveøkt. Jeg vet det jo så godt, likevel hender det jeg synder mot dette - kanskje fordi skriving er litt ensomt, og da frister det å være litt sosial på nettet?

    SvarSlett
  4. Hei Randi! Takk for kommentar! Ja, det er lett å liksom bli dratt inn i de sosiale mediene og bli værende der, hvis man ikke er oppmerksom på det. Du har rett i at man nok trenger litt sosialisering innimellom :-)

    SvarSlett
  5. Hehe. Man kjenner seg igjen her. Jeg har akkurat fått et manuskript antatt i Forlagshuset. Det er min femte bok. Etter tre romaner, har jeg skrevet to barnebøker. Skriveprosessen er spennende, men kan være så slitsom også.Lykke til vodere med manuset ditt.
    Har du et fast forlag?

    SvarSlett
  6. Hallo Bibi, og takk for kommentar! Hyggelig at du kjente deg igjen! Og du verden, det høres ut som du vet hva du snakker om her, ja! Lykke til med ny bok!

    SvarSlett

Har du en kommentar til dette blogginnlegget?