lørdag 8. februar 2020

Bokomtale: Alvheim - Tannfeens magiske hjem.

Barneboken Alvheim - Tannfeens  magiske hjem, av  Tonje Mølsted Kristoffersen og  Frøydis  Veronica Rasmussen.
Barneboken Alvheim - Tannfeens
magiske hjem, av
Tonje Mølsted Kristoffersen og
Frøydis Veronica Rasmussen.
Tittel: Alvheim - Tannfeens magiske hjem
Forfatter: Tonje Mølsted Kristoffersen
Illustratør: Frøydis Veronica Rasmussen
Antall sider: 45
Utgitt år: 2019
Forlag: Kolofon
Sjanger: Barnebok
ISBN: 978-82-300-1893-4
Språk: Norsk bokmål





"Frida går i 1. klasse, og er den eneste i klassen som ikke har mistet sin første tann. En dag møter hun på tannfeene, som tar henne med seg inn til Alvheim, stedet der alle verdens tannfeer holder til. I Visdomsdalen oppbevares alle melketennene i verden, og tanntrollene prøver å gjøre alt de kan for å komme til en tann med hull i."
(Fra bokens baksidetekst.)


Som jeg fortalte i et tidligere blogginnlegg, ga jeg bort en barnebok til jul. Det var  denne. Frøydis Veronica Rasmussen som er illustratør av boken er en bekjent av meg, fra årene hun var med i skribentforeningen Unge Lovende Forfatteres forening (ULFF). Det var også hun som tegnet forsideillustrasjonen til juleboken Desember i sin tid, som vi i ULFF utga (Publica Bok, 2010).

Barneboken Alvheim - Tannfeens magiske hjem passer inn i helsetemaet her på bloggen min, selv om dette er en barnebok og egentlig ikke har så mye med meg å gjøre. Jeg visste at Frøydis Rasmussen hadde illustrert en barnebok og hva den het, men jeg tror ikke at jeg tenkte over at det passet tematisk inn her. Det jeg var mest opptatt av var at jeg skulle kjøpe en julegave til noen barn jeg kjenner litt, og at jeg gjerne ville ta en titt på denne boken selv også. Så ja, jeg bestilte en til meg selv også!


Det var en god følelse å endelig kunne bla i den fine boken! Jeg kjente godt igjen illustratørens måte å tegne på, fra andre ting hun har tegnet, og jeg er veldig imponert!  Dette var den hyggeligste og mest spennende julegaven jeg ga bort julen 2019, og jeg var også tilstede da boken ble lest høyt for barna som hadde fått den.

Dette er en flott bok med fin blå perm og hyggelige, fine illustrasjoner. Hvis jeg skulle savnet noe her, så ville det være en definert målgruppe, aldersgruppe. Tror ikke jeg fant noe om det, eller så er det bare meg som har oversett det. Men samtidig står det jo at hovedkarakteren går i første klasse, så man må kanskje anta at det er den alderen som er målet. Men alt i alt en veldig flott bok!

Jeg vil anbefale deg også å  ta en titt på denne boken, kanskje sammen med noen barn du kjenner?


Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!

Takk for at du følger bloggen min!


--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget?