mandag 15. mai 2023

Bør jeg ha testleser?

Ei venninne av meg har meldt seg som testleser til manuskriptet mitt. Jeg har også tidligere fått forespørsel om dette fra en annen. 

Jeg har ikke svart skikkelig på den siste forespørselen ennå, da jeg er usikker. Tør liksom ikke slippe fra meg manuset til annet enn forlag. Det er vel ikke kritikken jeg frykter mest, heller det å miste kontrollen over manuskriptet.

Jeg har også hørt at man ikke skal bruke venner eller familie som testlesere, fordi de  kanskje vil være for snille og helst ikke vil kritisere. Jeg vet ikke. Jeg er fremdeles i tenkeboksen.

Uansett, tanken er å sende inn manuskriptet til forlag om ikke så lenge, og da vet jeg ikke hvor mye vits det er å ha testleser også? Og i tillegg har jeg som tidligere fortalt hatt en ekstern manuskonsulent.

Har du kanskje erfaringer eller meninger om dette? Da vil jeg gjerne høre dem! Hvorfor bør jeg ha testleser, eller hvorfor bør jeg ikke?


 Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre! 

 Takk for at du følger bloggen min!

 ------------------------------------------------------------------------- 

 Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

2 kommentarer:

  1. Det der er et vanskelig tema! Jeg har også begynt å vurdere testleser (til vitenskapsromnanen som nå er lagt litt på vent), men landet på at det hadde lite fo seg ettersom jeg visste at jeg må foreta en del endringer. Men det virker som om ditt helsemanus er bedre gjennomarbeidet og klart, og da vil jeg påstå at testlesing kan gi mye større nytte. Ja, venner og familie er neppe helt objektive, pluss at når manus er selvbiografisk tror jeg det blir enda viktigere å bruke noen som ikke kjenner deg fra før. De kan vite ting om deg sm en fremmed leser ikke vet, og dermed ser de ikke nødvendigvis "hull" i formidlingen, som ekstern testleser ville sett. Synes du skal følge planen din om å sende manus til et forlag, men med mindre du får napp der kan du vurdere ekstern testleser av samme versjn av tekst. Det trenger jo ikke å være en proffesjonell, selv om vedkommende ikke kjenner de, men om du bealer en testleser/konsulent vil du nok få mest omfattende og nyttig tilbakemelding.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for et langt svar! Ja, det er et vanskelig spørsmål. Jeg har jo hatt en konsulent på manuset, og syntes jeg fikk mye ut av det. Men å ha testleser i tillegg, jeg vet ikke... Er litt frem og tilbake på dette som du skjønner...

      Slett

Vil du kommentere dette blogginnlegget?