torsdag 14. august 2014

Jeg har sikkert Norges hyggeligste fastlege :)

I dag var jeg en tur hos fastlegen. Jeg er faktisk ikke så ofte der, rett og slett fordi jeg har mer kontakt med sykehus og helsepersonell innenfor sykdommen min. Det er jo nesten litt synd, for jeg er sikker på at fastlegen min er Norges hyggeligste fastlege. Han minner om en bestefar, han har alltid tid, og når han spør hvordan det står til, så mener han det. Sånn virker det i hvert fall. I tillegg er han både oppdatert og konstruktiv, men helt ærlig på at han ikke vet så mye om blødersykdom. Det er i og for seg helt greit, den er det Senter for sjeldne diagnoser som tar seg av. Jeg bestilte time hos fastlegen i går, og fikk en allerede i dag!  Fastlegen min holder til på Fyrstikktorget legekontor i Oslo.

Fyrstikktorget ligger et lite stykke unna mitt nåværende bosted, men helt overkommelig. Grunnen til at jeg ikke byttet fastlege etter at jeg flyttet fra Kampen / Vålerenga i for mange år siden, har jeg allerede nevnt. Man bytter ikke ut Norges, eller kanskje verdens beste fastlege. Risikoen for å få noe dårligere i bytte er jo overhengende, må vite! Nå var det ikke så mye han kunne hjelpe meg med i dag. Som jeg fortalte i et tidligere innlegg har jeg en ordning hvor jeg får opphøyet skoene mine på grunn av trøbbel med akillessene. Nå har femårsperioden jeg hadde gått ut på dato, jeg har kjøpt meg nye sko, og fastlegen måtte underskrive papirene.

En gang jeg var der for mange år siden, det må ha vært 2008, ankom jeg i rullestol og med taxi etter en uforglemmelig operasjon jeg hadde hatt helt på slutten av året før, jeg har fortalt om dette tidligere på bloggen. Da fikk jeg høre at han ikke likte å se meg i den rullestolen. Han sa det for å være hyggelig, altså. Jeg hadde veldig store smerter på den tiden og trengte resept på sterke smertestillende (De tablettene er heldigvis historie for lengst, men jeg måtte bruke dem i mange måneder, nesten et år) Jeg ankom som sagt til legen i taxi sammen med et familiemedlem, ettersom jeg trengte hjelp til det meste etter den operasjonen. Men dette er historie, så tilbake til dagen i dag.


Da jeg var ferdig hos legen, hadde gått ut døren og var på vei mot favoritt-bokhandelen Torvet Bok og Papir , ringte han på mobilen for å si at jeg hadde glemt brilleetuiet mitt. Det var tomt altså, men likevel. Gikk innom igjen, før jeg tok den planlagte turen i bokhandelen, svingte innom apoteket før jeg satte meg på kafeen for å runde av med et rundstykke og en kaffelatte før jeg dro hjem.

Hvordan vil du beskrive din egen fastlege, forresten?


Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!

--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)