søndag 22. februar 2015

Litterært drama fra ungdomstiden.

Drama med HildeEn gang på slutten av åttitallet, da jeg var atten år gammel, lånte jeg en bok av en venninne. Boken kjenner du kanskje, det var romanen Drama med Hilde, av Vigdis Hjorth. Den gangen var den ganske så fersk, boken ble utgitt i 1987. Jeg har i alle år etterpå husket den som en artig bok som det ikke var mulig å legge fra seg, og da jeg var ferdig med den, leste også moren min den boken, før jeg leverte den tilbake til barndomsvenninnen min, som for øvrig også var en av de venninnene jeg skrev "bok" sammen med i ungdomstiden.
Drama med Hilde ble husket som en artig bok, og både jeg og min mor refererer ofte tilbake til den. Ingen av oss har imidlertid eid boken selv, det var kun den gangen vi lånte den. Men plutselig dukket den opp gitt, i en bursdagsgave fra mamma nå på min 45 års- dag! Da hadde hun funnet pocketutgaven i en bokhandel, og tenkt at jeg kanskje burde ha den, selv om den altså ble lest for mange år siden. Da hun fant den spurte hun etter den i innbundet form, men de hadde den kun som Pocket. Helt i orden for meg, det er morsomt å ha boken uansett. Og som hun skrev inni boken, så var det vel ikke så farlig med litt mindre skrift, nå som jeg akkurat hadde fått nye lesebriller :-)

Inni boken skrev moren min en hel side om denne boken og mimringen rundt den opp igjennom årene som er gått siden vi leste den. Etter å endelig ha lest den om igjen, blir jeg sittende og undres. Har jeg endret meg så mye? Når jeg leste den nå, fant jeg mye som jeg ville endret på dersom det var jeg som hadde skrevet boken i dag, rent skrivemessig. Flere ting ble nesten litt kjedelig skildret og litt for detaljert, selv om enkelte detaljer er artig enda. Jeg skjønner at jeg har utviklet mitt eget språk som skribent, og dermed også legger merke til hvordan andre skriver. Det har gått mange år, og det er jo en stund siden jeg var atten år og leste den. Men likevel...


Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!


--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)