søndag 24. mai 2015

Må jo holde musikktradisjonen ved like!

Også i går var jeg drittlei medisinering og stikking som gikk dårlig. Har forstått at jeg må bruke andre blodårer nå altså, tenkte på det i går også, men jeg MÅTTE liksom prøve meg i armen da vet du. Og bommet, selvsagt. Men da forflyttet jeg meg nedover på hånden med en gang, altså. Nok er nok.

Ellers så skriver jeg på et artikkelprosjekt akkurat nå, tenker at jeg kommer tilbake til det litt etter hvert.
I går kveld tok jeg meg helt fri fra alt som het skriving og tenkte at nå skal jeg kople helt ut, og satte meg i godstolen for å se på Melodi Grand Prix (MGP), Eurovisjonen eller Eurovision Song Contest, for å være helt korrekt, på NRK. Spesielt morsomt er det å sitte og følge med på Twitter via mobilen samtidig, fordi det er så mange som kommenterer låter, sangere og antrekk. Jeg kommenterer ikke noe særlig selv, da jeg tenker at det er så mange andre twitrere som sier mye om det bedre enn meg, men jeg synes det er morsomt å følge med! Hm, påsto ikke jeg nettopp at jeg skulle kople helt ut? Vel det var vel fra skrivingen det. Å følge med på Eurovisjonen via sosiale medier er noe annet.

Melodi Grand Prix er en ren tradisjon i vår familie. Jeg kan ikke huske et eneste år jeg ikke har sett programmet. Eller forresten, det var vel en gang det kolliderte med en bursdagsfeiring jeg skulle i, men ellers har jeg nok sett det meste. Selvsagt har det vært mange ganske spesielle bidrag for å si det pent, og ganger jeg har tenkt at Hvorfor gidder jeg dette? Men jeg må liksom se likevel. Det er jo en del bra også! Tradisjon er tradisjon, og man kan jo ikke gå glipp av noe!

Grand Prix-minner opp igjennom historien kunne jeg fortalt mye om, men emnet er jo utømmelig! Og jo, det var veldig gøy at nabolandet Sverige vant finalen i går! Jeg syntes ikke det var så lenge siden sist gang de vant i 2012, men sånn er det jo!


Vinnerlåten i år var god den, men jeg synes egentlig det var med flere gode låter i år! Og showet likte jeg også. Norge sin låt syntes jeg også var fin, men jeg hører enkelte si at kanskje den ble litt tam i forhold til noen av de andre sangene? På den annen side har jeg hørt at den ble kåret til den beste teksten. Det kan jo bli litt vel mange land, sanger og artister å holde styr på i løpet av en sånn kveld, og såpass mange tar også ekstra lang tid. Bortsett fra det er jeg veldig fornøyd!

Her en artikkel om Norges deltakelse i Eurovisjonen hos TV2. Dette emnet hører jo ikke direkte til hovedtemaene for bloggen min. Men det ligger i alle fall innunder temaet kultur, og nå trengte jeg en liten pause og å gjøre og skrive om noe annet enn det jeg vanligvis gjør.


Jeg husker ellers at jeg har hatt et par diskusjoner om Grand Prix (altså selve konseptet, ikke et enkelt år) med folk som overhodet ikke er enig med meg i noe når det gjelder det programmet, men det bryr jeg meg ikke om. Jeg koser meg med Grand Prix-tradisjonen, jeg!

Det var litt om årets Melodi Grand Prix og litt generelt. Tenkte egentlig at jeg skulle fortelle litt om ulike personlige Melodi Grand Prix-minner eller relaterte historier, og har begynt på et innlegg der jeg tar for meg flere eksempler. Jeg tror nok likevel eventuelt jeg må ta det i et eget blogginnlegg, så ikke innlegget blir så langt, og få delt det opp litt. Selv om det som sagt ligger litt utenfor hovedtemaene mine, vurderer jeg å komme tilbake til dette en annen gang :-)


Ser du på Eurovisjonen / Melodi Grand Prix?




Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!

2 kommentarer:

  1. Heisann! Jo, jeg så finalen lørdag. Syntes nok det ble for langdrygt og koste meg ikke så mye som jeg pleier. Henger vel sammen med at jeg ikke hadde noen favoritter. Var ganske blodfan for endel år siden, da hadde jeg alltid hørt bidragne flere ganger, og da blir det jo noe annet. Morsomt med dette sirkuset uansett, må jo få det med meg uansett :)

    SvarSlett
  2. Bra det ikke er bare meg som liker dette. Men jeg er enig at det blir litt for langdrygt ja, de kunne hatt færre land på finalen, eventuelt flere delfinaler. Når det blir for langt er det ikke så rart om man faller av, gjør det selv også. Likevel tenker jeg at dette er noe jeg må få med meg hvert år... :-)

    SvarSlett

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)