søndag 30. oktober 2016

Hvordan avsløre ulovlig kopiering?

Kjære leser!

Med jevne og ujevne mellomrom får jeg tilsendt spørsmål fra lesere, om man kan få låne et av diktene mine på sin egen blogg eller for å lese det opp ved helt spesielle anledninger, tenker da spesielt på diktet Tusen tårer som folk innimellom leser opp i begravelser. Som tidligere forklart på bloggen er du velkommen til å kontakte meg og høre. Jeg skrev mye om dette på siden Når er det lov å låne en tekst?

Jeg får også spørsmål om hvordan jeg kan sjekke om noen stjeler en tekst fra meg. Dersom noen har kopiert for eksempel et av diktene mine og lagt det på sin egen blogg, sin egen nettside eller på internett for øvrig, er dette superenkelt å finne ut. Jeg fikk nettopp et spørsmål om dette sendt til meg privat, fra en person som gjerne ville være anonym, men ville jeg skulle si litt om fremgangsmåten. 

En mulighet er selvsagt at du kan søke etter ditt eget navn, i tilfelle noen har oppgitt deg som forfatter av teksten og faktisk henvist til deg på en ordentlig måte (selv om vedkommende absolutt burde ha spurt deg først.)

Men ikke alle er så ærlige at de tar med forfatternavnet heller. Da har du andre ting du kan gjøre. Utgir de seg for å være forfatteren, for eksempel ved å sette det på sin private blogg og publisere det som sitt eget, da kalles det å stjele. Ta kontakt med Kopinor!

Neste steg i etterforskningen din er å søke etter tittelen på den teksten du mistenker er kopiert. Men selv det har jeg opplevd rare ting med, en gang så jeg at noen faktisk hadde laget en ny tittel på diktet mitt, og latt være å signere. Og trodde de kom unna med det. Smart? Ikke så veldig. Jeg har faktisk vært borti folk som, når jeg har konfrontert dem, faktisk ikke kan forstå at de har gjort noe galt. Jeg vet ikke helt om de bare later som de ikke forstår, eller om de faktisk ikke gjør det...

Trinn tre i den videre jakten, er å ta ut en helt konkret linje av diktet ditt, for eksempel 2. linje i 2. vers. Da vil du få opp alle de tekstene som er helt like og har den samme linjen. Det behøver jo ikke være det samme diktet likevel, men da har du en mulighet til å få sjekket det ut av saken.

Men du kan selvsagt også søke etter hele diktet, og se om du får det opp, men da uten tittel og ditt eget navn, for å være sikker på å få med folk som forsøker å stjele også. Dersom det er publisert på sosiale medier kommer det ofte også opp ved søk, men litt avhengig om det ligger på en lukket profil eller ikke.

Håper at dette ga noen tanker om å finne igjen egne tekster på nett som er ulovlig kopiert av andre.

Så er det bare å gi dem inn. Rapporter dem, send dem en advarsel og be dem fjerne/endre, ev. sette på manglende forfatternavn etc. Du kan også ta kontakt med eieren av det nettstedet det gjelder, og gjerne overordnede nettsteder som Blogg.no eller Blogger, slik jeg gjorde. Det var ikke noe problem! Men du må jo legge fram hele saken på en skikkelig måte, selvsagt.


Kanskje du har andre tips også, som ikke er kommet med her?


Lykke til! Ærlighet varer lengst!



Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!

Les gjerne mer om Gro Jeanette Nilsen




--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)