onsdag 5. oktober 2016

Noen blader jeg har abonnert på.

Kjære leser!

Jeg vet at noen av leserne mine og flere av de andre bloggerne jeg følger er interessert i litteratur, men hvordan er det med abonnementer rundt omkring? Får du tilsendt blader, aviser eller litteraturtidsskrifter som du har bestilt?

Jeg har opp gjennom tiden abonnert på mye forskjellig, ikke så ofte vanlige ukeblader, de kjøper jeg heller i butikken innimellom dersom det er noe spesielt, selv om jeg har vel hatt noen prøveabonnementer i min tid jeg også. Innimellom overtar jeg ukeblader etter andre, men faktum er vel at jeg føler at jeg ikke greier å prioritere vanlige ukeblader hvis ikke det er noe spesielt. Jeg har også nevnt ukeblader litt i forbifarten tidligere på bloggen, for eksempel i blogginnlegget Oppdateringer og ukebladsinnsamlingsvakt.

De bladene og avisene jeg husker best når det gjelder egne abonnementer er imidlertid disse, selv om det kun er noen få på listen jeg fremdeles får tilsendt i postkassen;


- Jeg abonnerer på litteraturmagasinet Stemmer. Det har jeg gjort i flere år, og jeg har også fått tekster på trykk der. For eksempel diktet Morgenstemning.- Jeg er medlem i Bokklubben, derfor får jeg medlemsbladet derfra tilsendt med jevne mellomrom, fikk det forresten i postkassen i dag også.

- Jeg er som tidligere nevnt på bloggen medlem i Foreningen for blødere i Norge (FBIN), derfor får jeg også medlemsbladet Blødernytt tilsendt fire ganger i året. (ref. foreningens nettsider.) Jeg har også vært omtalt i bladet i forbindelse med den siste bokutgivelsen jeg var medforfatter i, samt noen andre saker.


- Jeg var veldig begeistret for bladet Grunder, men jeg vet ikke om det eksisterer enda? Jeg sluttet å lese det da det ble så vanskelig å få tak i, mulig at de kun ville ha faste abonnenter og ikke butikk-kjøpere? Noen som vet?


- Jeg leste Ukeavisen Ledelse i flere år, men syntes det ble så alt for mange papiraviser etter hvert, også mange jeg aldri rakk å lese. Det var mest i forbindelse med skribentforeningen ULFF at jeg syntes jeg fant flere gode ideer og tips i den avisen.
- Jeg abonnerte på blad innenfor temaet innredning i lengre tid, selv om jeg avsluttet abonnementet for et par år siden. Disse bladene faller utenfor hovedtemaene mine på bloggen, så jeg synes ikke jeg trenger å spesifisere dem nærmere.

Generelt for enkelte av disse bladene og avisene, ble det rett og slett for mange blader eller aviser jeg aldri rakk å lese, og jeg fant ut at bladene var litt for dyre til å bare ligge ulest i en bunke. Det gjaldt spesielt interiørbladene og Ukeavisen Ledelse. Det ble både mer interessant og økonomisk og kun kjøpe dem innimellom en sjelden gang, når det gjelder de bladene som ble solgt i butikken og som ikke hadde med foreninger og bokklubb å gjøre. Jeg er selvsagt klar over at bladene jeg har nevnt her er veldig forskjellige, spesielt fordi noen kun er fra foreninger, og andre er mer offentlig kjente blader.


Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre! 


--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

2 kommentarer:

  1. Hei! Lenge siden nå, jeg har hatt litt pause fra bloggene. Flere nye innlegg hos deg, og her kan jeg vel kommentere litt :) Jeg abonnerer ikke på mye, har egentlig aldri gjort det. Vet at jeg sjelden setter meg ned med blad eller avis, og da blir det jo ikke lest. Når et blad kommer i posten skummer jeg gjerne kjat idet jeg tar inn posten, men glemmer å følge opp, og plutselig kommer neste utgave.

    Har mottatt Hageselskapets blad i mange år, og med hageinteresse over gjennomsnittet koste jeg meg med det. Men nå er budsjettet så stramt at jeg har avsluttet det abonnementet også.

    Har aldri abonnert på ukeblader, men har kjøpt noen i løssalg når jeg hadde novelle på trykk. Særlig de første gangene.

    Mottar ellers et par andre blader som jeg ikke betaler for, de inngår i medlemskap eller tidligere jobbforhold, men leser dem bare sporadisk. Som du er inne på, internett dekker jo mye av dette nå, og jeg setter meg ikke ned med en stor kopp te og et blad for å koble av. Det gjør jeg på andre måter. Pga kostbar distribusjon tror jeg nok at flere blader vil bli digitaliserte etter hvert. God helg!

    SvarSlett
  2. Hei, og takk for kommentar :-) Jeg har begynt å vurdere nøye, jeg også hvilke blader og andre ting jeg drar inn i leiligheten, ettersom mye blir liggende ulest. Men jeg synes man skal unne seg det innimellom hvis det virkelig er noe som er interessant, og spesielt hvis man selv har fått noe på trykk i det! God helg tilbake :-)

    SvarSlett

Vil du kommentere dette blogginnlegget?