mandag 7. november 2016

På femtiårsjubileum med Foreningen for blødere i Norge!

Kjære leser!

I helgen var jeg på et stort og høytidelig femtiårsjubileum for Foreningen for blødere i Norge (FBIN).

Arrangementet skulle ikke starte før lørdag morgen, men ut i fra den spennende invitasjonen så jeg fort at det var et tett program med mange foredrag og andre innslag. Med oppstart klokken ni om morgenen, bestemte jeg meg for å reise allerede fredag. Hørte at jeg ikke var den eneste som tenkte akkurat sånn. Da etter hvert meteorologene kunne varsle at det skulle bli et omfattende snøvær akkurat den lørdagen (med start fredag), visste jeg at jeg hadde tatt en riktig avgjørelse. Jeg skulle kjøre bil, og startet hjemmefra like over klokken ett fredag.

Bestemmelsesstedet var Thon Hotel Arena i Lillestrøm, det samme hotellet som sist jeg var på tur med bløderforeningen, men den gang på Damenes Helg. På Damenes helg deltok i gjennomsnitt bare ca. 12 personer og kun damer, mens dette store jubileet omfattet over hundre personer! Som tidligere fortalt var jeg forrige gang på dette hotellet så dårlig i ryggen at det var så vidt jeg våget delta og greide omtrent ikke å gå oppreist, derfor var det fint å komme tilbake nå - og kanskje oppdatere minnet om hotellet litt også?

Navneskiltet mitt på jubileet.
Lurt med navneskilt til alle
når det var over
100 gjester!

Det gikk fint å kjøre, helsen var ganske god (for både meg og bilen, faktisk), og jeg hadde på forhånd skaffet meg rede på at flere av de jeg kjente skulle komme samme dag. Fantastisk! Jeg hadde også snakket med hotellet og forsikret meg om at bestillingen min var blitt riktig; kun dusj, null badekar. Sistnevnte var et kjempeproblem sist (det kan av og til være litt vanskelig å klatre oppi når man er dårlig til beins). Jeg hadde også forhørt meg litt om parkering (sist måtte jeg jo la bilen stå hjemme, så det var greit å sjekke dette).



Bildeutsnitt fra ankomstkvelden.
Bildeutsnitt fra
fredagskvelden.
Vi var en fin liten jentegjeng som spiste middag sammen den fredagskvelden, og mange av oss kjente hverandre fra før. Det ble en koselig kveld, og det passet fint ettersom det skulle feires så veldig kvelden etter.

Siden dette var et stort jubileum for alle medlemmer av Foreningen For blødere i Norge (FBIN), skulle for en gangs skyld også moren min komme, med tog lørdag morgen. På grunn av snøværet lurte vi jo på hvordan det ville gå, ettersom hun skulle bytte kollektivtransport også, men togstasjonen lå i alle fall like ved hotellet.

Den første posten på programmet på jubileumsdagen 05. november, var visning av en eldre historisk videofilm
. Jeg har lenket til den i et eget blogginnlegg, som kommer snart, rett etter dette.
Kursmateriell fra jubileumshelgen med FBIN.
Kursmateriell fra
jubileumshelgen!

Etter filmen kom det jeg var mest spent på - ja nesten litt i overkant spent, faktisk! Da var det lansering av foreningens egen historiebok som jeg har antydet litt om tidligere. Også dette temaet er så omfattende at det kommer i et eget blogginnlegg, da jeg føler dette trenger grundigere omtale.

Det ble flere foredrag, blant annet et om kursen for de neste femti årene til Foreningen for blødere i Norge, deretter foredraget Fra barn til tenåring til voksen.

Endelig var det lunsj. Ikke fordi jeg akkurat var så sulten, men fordi det var litt dårlig med pauser i mellom øktene, og det syntes jeg var litt slitsomt. Følte en periode at jeg derfor falt litt av og ikke fikk med meg alt, men ellers er jeg veldig fornøyd.


Etter lunsj ble det vist film igjen, første del, der del to skulle sendes dagen etter. Etter dette trengte vi nok noe oppkvikkende, og da var det bra at det påfølgende foredraget "Konge i eget liv" med Ingvard Wilhelmsen var både flott og morsomt, selv om den innleide foredragsholderens poenger om sykdom kanskje ikke alltid stemte helt med sykdommen vår, men han var festlig å høre på og hadde mange gode poenger! Jeg ser forresten at en annen blogger har skrevet ganske omfattende om boken hans, Sjef i eget liv. Du finner et blogginnlegg om Sjef i eget livRose-Maries litteratur-og filmblogg.

Men tilbake til jubileet; Etter foredragene var jeg nå blitt utrolig sliten, og kaffepausen var veldig velkommen. Men etterpå skulle det være landsmøte for foreningen, og jeg følte meg helt ferdig, i tillegg til at klokken da hadde nådd det tidspunktet hvor jeg vanligvis tar en hvil. Derfor klarte jeg dessverre ikke å få med meg mer akkurat da. Jeg vet det var flere også som ikke orket det møtet, blant annet moren min. Jeg skulle absolutt fått det med meg, men det var så mange foredrag og som sagt mye uten pauser, så det sa bare stopp for meg.
Om kvelden skulle det jo være stor jubileumsmiddag med taler og virkelig feiring til gangs, og det kunne være greit å være uthvilt til det!


Fra jubileumsfest for FBIN.
Bilde fra bordet vårt,
et av mange
småbord i festsalen.
Lørdag kveld braket det løs med jubileumsfest. Det kom flere flotte, rørende taler, og flere ganger var det stående applaus. Utrolig flott! Spesielt flott var det både å høre på og treffe igjen tidligere ansatte på gamle "Institutt for blødere", (Nå Senter for sjeldne diagnoser.)Mennesker man synes man kjenner like godt som sin egen familie! Spesielt  vil jeg nevne en tidligere sykepleier fra tiden på "Instituttet", og den legen som var tilsynslege da jeg vokste opp og langt opp i voksen alder, som jeg jo har nevnt innimellom på bloggen min, blant annet i innlegget Hyllest den som hyllest bør, for et par år siden.

Søndag var det klart for flere foredrag, blant annet oppdatering på nyhetsfronten hva gjelder blødere, og et foredrag om Kvinneprosjekt. Deretter var det del to av videoen som ble sendt første del av i går. Jeg vet ikke om jeg skal gå så detaljert i alle disse foredragene. Etter en kaffepause var det også to foredrag, før lunsj og avreise.

Det kan nevnes at jeg hadde med meg Ipad'en min, med tanke på å kanskje få blogget litt fra hotellet, men tror du jeg hadde tid til det? Absolutt ikke. Det var rett og slett ikke mulig, Det skjedde jo noe hele tiden! Og ja, det er sikkert noe jeg har glemt å få med i dette innlegget, siden denne helgen var fullstappet med minnerike opplevelser. Det var i allefall en flott helg, og kjempehyggelig å se igjen så mange av de jeg kjenner fra før. Mange av jentene er jo folk jeg kjenner fra Damenes helg, som sagt. Det hørtes også ut som moren min syntes dette var en flott helg, om enn noe hektisk, og hun kommenterte at det så ut som jeg kjente så mange, he he. Takk for veldig flott helg, alle sammen!



Takk for at du følger bloggen min!


--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)