lørdag 5. august 2017

Drittsekker, tekniske vidundere og strømbrudd.

Kjære leser!

Ganske tidlig på dagen i går, kom det melding på mobilen min fra styrelederen i borettslaget om at en nabo hadde sett at det muligens kunne ha vært et innbruddsforsøk i bilen min igjen. Ikke på samme måte som sist, men av litt annen art. Det var som om noen hadde forsøkt å åpne med makt, men ikke fått det til.

Det var drivstofftanken som var forsøkt åpnet. Etter en tur ned til bilen, der jeg også startet den for å sjekke drivstoffmåleren, kunne jeg konstantere at  her var det tydelig at noen hadde forsøkt å åpne, men at det ikke så ut til å ha blitt tappet noe, heldigvis. På min bil må man åpne døren for å få åpnet drivstofflokket, det var derfor de ikke greide det. De hadde fått åpnet det litt, men ikke tilstrekkelig. Heldig vis. Jeg sendte melding tilbake til styreleder for å referere resultatet. Og til drittsekkene; La bilen min stå i fred, ellers kommer det hekser og troll og tar dere! Og naboene her er ganske flinke til å følge med på hva som skjer, vi får med oss det meste! Men det var ikke slutt på dagens bekymringer ennå.


Det har vært en del ustabilt vær, og i ettermiddag gikk strømmen. Ikke spesielt moro, og spesielt med tanke på at jeg hadde satt i gang oppvaskmaskinen, og jeg var litt engstelig for at det kunne skje noe i forhold til dette. PC'en sto også på, men heldigvis arbeidet jeg ikke med noe viktig akkurat da. Uansett er lyn og torden ikke noe moro, og spesielt når man ser hvor utsatt disse tekniske tingene er. Jeg sendte en ny melding til styreleder og venninne, og spurte om strømmen var borte hos henne også, og det var den. Fikk etter hvert også tekstmelding fra strømleverandøren angående strømbruddet, og at de forsøkte å reparere feilen.

Det eneste tekniske som tydeligvis fungerte under strømbruddet, var min Dab-radio på kjøkkenet. Jeg tror rett og slett strømbruddet har fått den til å slå automatisk over til batteriene, det er den eneste forklaringen jeg har, at den kanskje er programmert slik... Eller kanskje det har begynt å spøke her? Får jo ikke noe svar hvis jeg spør den dessverre, da må jeg heller undersøke den litt grundigere. :-)

Heldigvis kom strømmen tilbake etter en halvtime, og jeg var spent på resultatet. Oppvaskmaskinen fortsatte faktisk å vaske der den slapp, og det så ikke ut som den hadde noen problemer. Jeg pustet lettet ut... Men noe begynte å pipe, og jeg trodde først det kom fra boligalarmen min, men det gjorde det ikke. Det kom fra kjøleskapet, som ifølge bruksanvisningen ville begynne å pipe om det plutselig ble stor temperaturendring i fryseren, som for eksempel etter strømbrudd. Jo takk, jeg hørte det. Har ikke hatt strømbrudd med det kjøleskapet før, derfor var jeg ikke klar over dette. Men jeg fikk stoppet sirenen, og ting ble i orden igjen. Så lærte jeg noe i dag også. Heldigvis skal visst ikke mine medisiner som jeg tidligere har skrevet om i forhold til kjøleskap, være så utsatte lenger, de tåler visstnok en liten pause fra det kjølige klimaet, bare det ikke blir for lenge.

Da jeg slo på PC'en igjen, var den fornærmet fordi jeg ikke hadde slått den av på riktig måte. Selvsagt. Akkurat som om det var min skyld... Den behøvde vel ikke ta det så personlig...?  Men også der gikk ting greit igjen, etter at den hadde fått en tenkepause. Og jeg pustet lettet ut igjen.

På nyhetene sa de at strømmen hadde vært borte i store deler av Oslo. Hva sa du? Er det ikke fredag den trettende? Det må være en teknisk feil på en eller annen digital kalender.
Nå orker jeg ikke å sloss med flere tekniske duppeditter, jeg trenger pause.... God natt!


Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!

--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)