onsdag 27. september 2017

Farvel til min gamle el-rullestol.

Min gamle el-rullestol.
Roltec-rullestolen
tok mye plass i boden!
Kjære leser! 

For noen dager siden reiste min gamle venn el-rullestolen.


I sommer ble jeg oppringt om at min el-rullestol skulle sikkerhetssjekkes. Det er sånn med rullestoler som er motordrevet, at de sjekkes med jevne mellomrom av kommunen, og det er jo kjempefint at dette følges opp. Jeg fikk min Roltec-rullestol for flere år siden da det var virkelig krise, etter en større skade i benet under en operasjon.




Denne rullestolen brukte jeg mest inne i stuen den første tiden, faktisk. Dette fordi jeg den gangen, var så skadet i ben og hofte samt nyoperert, at jeg ikke kunne sitte på vanlig måte i andre stoler på lang tid. Blant annet ble min vanlige lenestol i stuen erstattet av denne en periode! Denne el-rullestolen har mange fine innstillinger, både i ryggstøtten og fotstøtter, armlener og alt mulig kan reguleres. Den er som sagt elektrisk, men har stort sett stått i boden min de siste årene, fordi jeg sakte men sikkert kom meg på bena igjen og ikke trengte den. Og glad er jeg selvsagt for det!

Men i sommer ble den altså sjekket igjen av kommunen. Jeg har vurdert mye frem og tilbake de siste to  årene om jeg burde kvitte meg med den eller ikke, men det fantes grunner til ikke å gjøre det også. Det er litt av en papirmølle for å søke om en sånn rullestol, saken skal først via en ergoterapeut som kommer på hjemmebesøk, og da har allerede papirmølla vært i gang en stund. Jeg trodde kanskje det ville kunne gjøre det enklere å få en ny om jeg skulle trenge det på et senere tidspunkt, på grunn av min livslange sykdomsdiagnose og papirer på at jeg har hatt en sånn stol før. Men det hørtes ikke sånn ut, da jeg spurte; Jeg må gjennom hele prosessen på nytt. Det fantes selvsagt også grunner til å levere denne rullestolen tilbake. Det sterkeste argumentet er selvsagt at noen kanskje kunne ha mer bruk for den enn meg. Pluss at den selvsagt tar fryktelig mye plass i boden, når den vanligvis ikke er i bruk. Den måtte uansett vært til reparasjon om jeg skulle brukt den.
Jeg fikk også vite at hvis man skulle trenge å søke om en slik rullestol igjen, vil jeg ikke få samme merket tilbake fordi det ikke leveres lenger, de er utgått. Men jeg har hørt at alle brukerne spør etter akkurat det rullestolmerket. Så det har vært litt frem og tilbake dette. Siden el-rullestolen hadde stått lenge stille, var det i alle fall sånn at den ved siste sjekk var helt uten strøm, selv om den var tilkoplet lader. Det kunne visst fikses, men likevel...

Som jeg fortalte i et tidligere blogginnlegg, går jeg også på et ryddekurs for tiden, hvor jeg stadig hører at ikke bare fysisk rot, men også ting som av en eller annen grunn holder deg tilbake og som du ikke trenger lenger, er det fornuftig å kvitte seg med. Den el-rullestolen er et godt konkret eksempel på det. Har jo også tenkt på det lenge , at jeg kanskje burde la den gå.

Etter mye om og men, kom jeg frem til at det nok var på tide å ringe tilbake og si jeg ønsket å levere den fra meg, og lukke døren til akkurat den rullestolperioden.  Nå kunne de heller ta den inn og reparere den og gi den til noen som trengte den mer. Jeg har dessuten en liten manuell, sammenleggbar rullestol som fint kan puttes i bilen. Den har jeg brukt mange ganger, og tatt den med som en ekstra mulighet i tilfelle jeg skulle trenge den. Jeg har også fått fraktet den lille sammenleggbare rullestolen med meg når jeg har reist med fly, og det går veldig fint! Sammenleggbar rullestol er forresten et godt reisetips til de som trenger å ta med seg  rullestol på reise. Den lille manuelle rullestolen var også med under et par syttende mai-feiringer for noen år siden, og er fremdeles innimellom med på andre spesielle anledninger og ferieturer der jeg vet det vil bli mye del gåing.

Nå som det ble bedre plass i boden min, ble det mer oversiktlig og mulighet for å rydde litt mer der, samtidig som verandamøblene mine og tomatkrukken får plass når de om kort tid må tas inn for vinteren. På tide å ta konsekvensen av at jeg, tross alt, er blitt bedre til beins de siste årene. Og det føltes godt når avgjørelsen endelig var tatt. Egentlig er det jo fantastisk at det går så mye bedre at man kan kvitte seg med et sånt hjelpemiddel? 


Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!



--------------------------------------------------------------------------------------------


Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)