onsdag 26. desember 2018

Julaften og to bøker jeg fikk i julegave.

Julaften var jeg i Vestby hos familie som jeg pleier, men denne gangen overnattet jeg ikke. Jeg var heller ikke med i kirken i år. Grunnen til endringene var at jeg fikk sitte på med familie som skulle kjøre utover litt senere på dagen, og jeg fikk sitte på begge veier. Litt uvant til julaften å være, men ganske deilig å komme seg hjem sent den kvelden.

Det jeg tenkte jeg skulle si noe om med relevans til litteraturtemaet og skribenttemaet på bloggen min, er å nevne et par bøker jeg fikk i julegave, som jeg også lovet i forrige blogginnlegg. Den ene boken var Astrid Lindgrens Krigsdagbøker 1939-1945. Denne utgaven utgitt av Bokklubben, 2018. Boken ble også utgitt i 2015, den gangen fulgt av denne bokanmeldelsen; Astrid Lindgren; Krigsdagbøker 1943-45.

Jeg kjenner jo veldig mange av Astrid Lindgrens barnebøker fra oppveksten min, men også fra da jeg jobbet i barnehage. Derfor tenkte jeg at det kunne være interessant å lese denne boken også, ettersom jeg i tillegg er interessert i dagbokskriving selv, refererer da til min aller første bloggpost Dagbok på nett. I min ungdomstid leste jeg dessuten mange bøker om krigen, dette blir da en slags forlengelse av dette temaet også, sett fra en litt annen vinkel.

Den andre boken jeg fikk til jul, var Hans Olav Brenner's Om å skrive (Cappelen Damm, 2018.) Du husker kanskje forfatteren fra BokprogrammetNRK? Jeg likte godt dette programmet da det gikk på TV for noen år siden.

Som du ser henger jeg litt etter med bloggingen denne julen. Og jeg har jo ikke rukket å lese disse to nye bøkene enda. Men jeg håper å komme tilbake til dem på et senere tidspunkt. Har du lest noen av dem?



Bøker jeg fikk julen 2018.
Bøker jeg fikk julen 2018.



Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre! Og følg meg gjerne!



--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

2 kommentarer:

  1. Nei, har ikke lest noen av bøkene, men de er sikkert fine begge to!

    Lite spørsmål om bloggen: legger du ut innlegg den datoen det står at de er publisert, eller tilbakedaterer du? Jeg er rimelig sikker på at jeg sjekket innom her i romjulen uten at det var noe nytt. Helt tilfeldig at jeg nå oppdaget det du har publisert i romjulen, for jeg går jo aldri tilbake i tid for å sjekke om igjen. Regner med at du lagret publiseringsdato før innlegget var ferdigskrevet, men da burde du endre den datoen når du faktisk publiserer. Ellers er det nok flere følgere enn jeg som går glipp av en del innlegg...? Bare et tips, altså ;)

    SvarSlett
  2. Hei igjen! Takk for tips, setter stor pris på tilbakemelding og gode råd! Jeg gjør litt forskjellig. Noen ganger legger jeg blogginnleggene rett ut på publiseringstidspunktet, men jeg tilbakedaterer ofte litt også. Sikkert mer enn jeg burde.

    Forklaringen på det er gjerne at hvis jeg skriver om ting som skjedde på mandag, men det blir tirsdag eller onsdag før jeg er klar til å publisere, er det fristende å tilbakedatere til mandagen rett før dagen går over til tirsdag. Jeg er nok litt for glad i den tilbakedateringa ja, for ofte sitter jeg lenge over midnatt og blogger. Men takk for tilbakemeldingen, jeg skal prøve å huske på det!

    SvarSlett

Har du en kommentar til dette blogginnlegget?