fredag 9. februar 2024

Hvordan arbeider du i redigeringsprosessen?

Når jeg leser korrektur på ordentlig, det vil si, ikke mens jeg skriver, men helt til slutt når jeg mener manuskriptet begynner å bli ganske ferdig, liker jeg å printe ut manuset og lese fra utskriften. For samtidig å markere skrivefeil og andre rettelser rett på papiret.

Jeg synes ofte det er lettere, og av en eller grunn  greier jeg å konsentrere meg bedre da. Det kan ha noe å gjøre med at da ser jeg det faktiske manuskriptet foran meg på bordet, jeg har noe håndfast som jeg kan bla i. 

I går brukte en del av dagen på denne utprinten. Veldig fornøyd med å ha kommet så langt i redigeringsprosessen! Tro bare ikke at manuset sendes med en gang, jeg skal som sagt gå ytterligere gjennom og rette! Jeg har allerede begynt på den jobben, og fant fort et par momenter som måtte endres. Så ja, veldig glad jeg skrev det ut!

Det er lenge siden jeg printet ut noe fra manuskriptet for å redigere skikkelig på papir, så det var på høy tid. Jeg har sittet og arbeidet kun inne i Word-dokumentet mitt den siste tiden, og bare markert rettelser og ting jeg skulle huske med en annen skriftfarge.

Så gjenstår det da, å se hvilket forlag jeg skal sende prosjektet mitt til. Under ser du mitt nyutprintede manuskript. Jeg redigerte bort noe tekst fra bildet da, for å være sikker på at det ikke var lesbart... :-) 

Redigerer du best på skjerm eller på papir? Uansett om det er et manuskript, et annet slags jobbrelatert dokument eller et brev? 

Mitt helt ferske, nyutprintede bokmanuskript!
(Foto: Gro Jeanette Nilsen.)


 #sakprosa #skribentliv #redigering

Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!

Takk for at du følger bloggen min!

 ------------------------------------------------------------------------- 

 Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

2 kommentarer:

  1. Hei og god morgen! Jeg jobber kun på skjerm, men skjønner godt det du skriver om å jobbe med manuset fysisk. Tipper at det blir litt lettere å forholde seg objektivt til manus på den måten, om ikke annet så blir det en annen teknikk og derfor et litt nytt syn på produktet. Dessuten er det sikkert mer effektivt og intuitivt å sette et merke med en penn enn å fargelegge tekst (hvilken farge var det nå igjen jeg skulle bruke?).

    Jeg har en plan om å arkivere papirversjon + minnepinne for de manusene jeg legger vekk, men foreløpig finnes det ikke noe sånn for vitenskapsromanen som jeg tok pause fra for et par år siden. Har heller ikke skrevet ut noen av de 35(?) ukebladnovellene jeg solgte.

    Siden jeg jobber greit på skjerm fortsetter jeg nok med det. Akkurat nå flikker jeg litt på momenter som påvirker selve framdriften, rekkefølger og tyngdepunkter, og prøver også å spre viktig info ut over og at ikke for mye blir gjentatt. Senere blir det i hvert fall to fulle gjennomarbeidinger hvor jeg først legger til/krydrer, og så helt til slutt strammer språket. Da blir det automatisk lett korrektur også. Mye av dette jobbes det jo med hele tiden, så jeg forventer at flere kapitler ikke trenger særlig mange endringer. Derfor tar jeg heller ikke en nøyaktig korrektur etc helt til slutt. Jeg er ofte usikker på kommasetting og bisetninger etc, men har landet på at i førsteutkastet må jeg gjøre det på min måte. Når andre forfattere mottar stående applaus for at de dropper punktum og stor bokstav mellom setningene, må jeg vel få lov til å lage mine egne kommaregler? :) En skrivefeil her og der har forresten ingen betydning for innsendingen, det blir god anledning til å justere senere. Så - det er vel rekkefølge/framdrift jeg fokuserer aller mest på fram til innsending. Og selvsagt at starten trekker leseren inn, det har jeg skjønt er noe av det viktigste, men det er vel på plass før man kommer til selve innspurten.
    Lykke til med gjennomlesingen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, og takk for langt og interessant svar! Ja, det er nok forskjellig hvordan man gjør ting. Før i tiden fikk jeg nesten hetta hvis jeg så en liten skrivefeil i manus etter at det var sendt inn. Tror ikke det har så mye å si nei, kanskje hakket verre hvis den n samme, og flere feil stadig gjentar seg gjennom manuskriptet. Men det kan jo fort lukes ut etterpå også, ja!

      Du er heldig som greier å jobbe kun på skjerm. Jeg må ha papirmanus også, og det verste er at jeg nesten ikke greier å kvitte meg med de eldre versjonene heller. Har for eksempel en perm som heter Bokmanus 2019, Bokmanus 2020 og så videre... Greier å fjerne noen da, men det er ikke enkelt. Tenk hvis jeg skulle trenge å bla tilbake... :-)

      Det har ikke blitt så mye gjennomlesing enda, det har vært litt for mye å drive med her, men skal straks gjenoppta gjennomlesingen! :-)

      Slett

Har du en kommentar til dette blogginnlegget?