onsdag 30. september 2015

Konfirmasjonssang 1985 - med litt for nære temaer?

Kjære leser!

Som jeg har antydet i forrige blogginnlegg, tenkte jeg at jeg ville vise deg noe som ble skrevet om meg og til meg, men ikke av meg. Jeg har tidligere fortalt at jeg har skrevet dikt til store anledninger, for eksempel til konfirmasjoner eller store dager i familien, for eksempel har jeg nevnt dette i blogginnlegget Skriver dikt til konfirmasjon. Jeg holdt også tale på rim da en venninne giftet seg for noen år siden. Men nå tenkte jeg at jeg skulle gå litt dypere i mitt eget liv, og vise deg den sangen som mamma skrev til meg i forbindelse med min egen konfirmasjon for en god del år siden, i mai 1985! Sangen var veldig nær og personlig, og mye var tatt rett på kornet.

Mamma hadde valgt Margrethe Munthes melodi Ja tenk at Gråpus, en sang som opprinnelig handler om katter, som jeg hadde et nært forhold til i oppveksten. (Viser her til sangen Å, tenk at Gråpus, ca. 1916 ifølge Wikipedia) I dag har jeg også fått tillatelse av mamma til publisering. Jeg syntes som sagt at jeg måtte det, før jeg gikk videre med dette.)


Når vi kom så langt ned i konfirmasjonssangen til det verset som handlet om sykehus, Institutt for blødere og de såkalt hemmelige temaene mine, husker jeg at jeg trakk meg litt inn i meg selv igjen, for dette med sykdom var da ingen ting å skrive om i konfirmasjons-sangen min, mente jeg den gangen for tretti år siden. Joda, det var virkelig noe å skrive om, mente mamma. 


I dag er jeg helt enig med henne, og er glad for at hun gjorde det! Har vært det i flere år nå altså, men den gangen føltes det temaet veldig sårt og hemmelig for meg, og absolutt ingenting å synge om! Rart hvordan man kan endre mening når man blir litt eldre... 

Nå kan vi selvsagt si at dette var en konfirmasjonssang fra nær familie, som sikkert alltid forsøker trekker frem det aller beste fra oppveksten, og det er jo veldig vanlig med konfirmasjonssanger eller taler ved sånne store anledninger. Og jeg var inne på tanken og bare publisere det ene verset som handlet om sykdomstemaet på bloggen, men syntes jeg likegodt kunne ta med alt.

Men å lese teksten nå, mange år etterpå ga likevel en ny innfallsvinkel til bloggen min som jeg syntes var en god ide'. Kanskje det også går an å se tilløp til skriveglede hos andre i familien enn meg?


--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg,  se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)