onsdag 28. september 2016

Flott forlagsfest for Turen jeg aldri glemmer!

Kjære leser!
På boklanseringsfest: Gro Jeanette, An
og Rigmor!
(Foto: En fra forlaget.)

Ja, du verden, hvor skal jeg begynne? Mandag var det feiring av boken jeg er medforfatter iTuren jeg aldri glemmer, på forlaget Cappelen Damm. Som jeg har fortalt besto boklanseringsfesten, eller villmarkskvelden som den ble kalt, av først en åpen happening, og deretter en lukket arrangement kun for oss medforfatterne, og gjerne sammen med en vi hadde hatt med oss på turen vi beskrev i boken.


Jeg hadde derfor invitert med meg min venninne An, som jeg reiste på hesteferie med til Hemsedal Hestesenter i 1991. Siden det kun skulle inviteres med noen som hadde vært med på turen jeg beskrev i boken, syntes jeg hun var et godt valg. Jeg hadde faktisk også gitt henne deltakelsen i bursdagsgave allerede i sommer, det sto i bursdagskortet!

Åpent arrangement
Som sagt, ble arrangementet større enn først varslet. Det skulle holdes foredrag om to forskjellige bøker, men som har samme utgiver, Aleksander Gamme. Den ene er kun hans egen bok, og den andre er den jeg er en av tretten medforfattere i. Jeg delte Facebook-invitasjonen forlaget hadde opprettet om det åpne arrangementet på Facebook til vennene mine, hvor jeg sa at de måtte melde seg på der hvis de ønsket å komme. Det var et par stykker som gjerne ville vært der, men som ikke fikk det til å passe likevel pga. sykdom og annet.

En som virkelig ønsket og hadde mulighet til å bli med på arrangementet, var min alltid koselige tante Rigmor. Og siden hun også i sin tid var med meg på hestetur i Hemsedal, vi er da helt tilbake i 1988, og også hadde den geniale ideen om turen opp til hestefolket i sommer, ja så tenkte jeg at jeg må da spørre om hun kan få være med også på det lukkede arrangementet! Hadde det vært flere av mine venner eller familie som ikke skulle være med videre hadde det vel vært noe annet, men jeg kunne jo ikke akkurat sende hjem bare henne! Så jeg var litt spent på om det ville gå i orden!


Faklene lyste mot oss
utenfor forlaget!
(Foto: An Bogerud.)
Jeg ankom forlaget med TT-taxi. Rigmor kom like etter, og An dukket snart opp, hun også. Forlagets inngang var pyntet med fakler og "rød løper", som An kalte det. Da vi kom hadde jeg egentlig nok med å forholde meg til festen og egne VIP-gjester, regnet ikke med at flere av mine venner var der når de ikke hadde meldt seg på eller gitt lyd fra seg. Jeg var ikke helt bra i ryggen, og hadde også en litt motvillig venstreankel. Begge krykkene hadde derfor fått være med. Men det var tross alt mandag, så jeg hadde tatt medisin før jeg dro. (For nye lesere: Intravenøs blødermedisin skal tas på faste dager tre ganger i uken.)

Annerledes denne gangen
Selvsagt føltes det annerledes på denne festen enn den forrige store forlagsfesten for hele forlaget. Denne gangen hadde jeg jo bedt med meg egne gjester! Usikkerhetsmomentet i dag, var at jeg i starten lurte på hvem som var medforfattere og hvem som var øvrig publikum. Jeg kjente jo ingen av dem da jeg ankom!

Jeg tenkte at da får jeg heller se det litt an, jeg hadde jo noen å snakke med uansett jeg, og da går det jo straks litt lettere. Vi koste oss med hvitvin, og enkelte valgte øl. På bordet sto det potetgull.

Etter hvert skjønte jeg litt mer om hvem som var hvem av flere av de andre også. Utgiveren vår, Aleksander Gamme visste jeg selvsagt hvem var og jeg har jo også mailet mye med redaktøren min i over et år, men jeg hadde ikke truffet henne. Jeg hadde forstått det sånn at hun skulle komme. Så ja, du skjønner sikkert at dette var spennende!


Foredrag og bøker
Aleksander Gamme holdt det ene foredraget om sin nyeste bok, og Ralph Høibakk holdt det andre, der han fortalte om sin tur. To interessante foredrag, helt klart! Artig å se noen bilder fra turene deres som lysbilder på stort lerret, det er jo en god ide når man skal fortelle en historie om noe man har opplevd.


En av de ansatte på forlaget hadde tydeligvis veldig oversikt over hvem av oss medforfatterne som var tilstede. Det føltes fint når hun kom og pekte ut redaktøren min for meg, og noen av medforfatterne.



Boksalg pågår!
(Foto:  An Bogerud.)
Både Turen jeg aldri glemmer og flere andre av Aleksander Gamme sine bøker lå utstilt i stabler, og flere kjøpte bøker denne kvelden. Etter foredragene ble medforfatterne samlet, fordi det var noen bokjøpere som gjerne ville ha alles signaturer. Veldig gøy å få signere bøker til fremmede kjøpere for første gang, i alle fall på den måten! Og i forbindelse med dette opplevde jeg at det var det litt lettere å komme i kontakt med de andre medforfatterne også. Da hadde vi jo noe konkret å drive med felles.

Jeg må for all del ikke glemme å fortelle deg at jeg fikk skryt for min egen historie i boken! Både av andre medforfattere og forlagsfolk, som oppfordret meg til å fortsette å skrive, og lurte på om jeg hadde mer på lager. Jeg fortalte at jeg arbeider med et større bokprosjekt som jeg har forsøkt å sende inn noen ganger før, og et par andre ting. Utrolig hyggelig med skryt og oppriktig interesse!


Og det må jeg bare si; Det var SÅ gøy å få treffe redaktøren min, en veldig hyggelig dame, men det visste jeg jo fra den tiden jeg mailet så mye med henne. Dette løftet egentlig hele feiringen flere hakk, syntes jeg! Bare så synd at bildet som ble tatt av henne og meg ble så dårlig, men kanskje andre som var der har et bedre bilde?


Forfatterne i "Turen jeg aldri glemmer"
blir trukket frem!
(Foto: En av de som var med.)
Mot slutten av det åpne arrangementet ble alle medforfatterne ropt frem av Aleksander Gamme, og vi ble presentert som forfatterne i boken og fikk også utdelt en bok hver som gave. Ikke Aleksander-bok denne gangen, men en annen bok utgitt i år.

Lukket arrangement
Og jo da, jeg fikk ta med meg begge mine VIP-gjester på det lukkede arrangementet. Veldig glad for at det gikk greit! Jeg syntes jo det var en stor lettelse. Det ble servert pizza og hvitvin/øl. Pizzaen var god, og av den hjemmelagde sorten. Ikke noe juks der i gården! Veldig hyggelig å snakke mer med medforfattere, Aleksander, redaktøren min og de andre. Min venninne An er ganske så utadvendt, og tante Rigmor er også vant til å prate med ukjente, så dette gikk veien! Og når jeg bare blir litt husvarm, så blir det lettere for meg også :-)

Og ja, jeg vet jeg er litt sen med å publisere blogginnlegget, men det var jo litt viktig å få med seg detaljene. Fremdeles leter jeg etter ting å rette på... Det er fantastisk artig at jeg nå har vært på begge de to store bokarrangementene på Cappelen Damm i forbindelse med min medvirkning i boken! Det betød også masse for meg at både An og Rigmor var med!

Og helt til slutt; Den reisen det var å få mitt rideferie-manus til å bli del i en flott bok på et så stort forlag, den turen vil jeg heller aldri glemme!



Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!


--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)