torsdag 23. mars 2017

Gikk alltid med helsedokumentasjon rundt halsen.

Kjære leser!

Da jeg var liten, var foreldrene mine opptatt av at jeg skulle gå med et spesielt smykke der helseinformasjonen om blødersykdommen min var dokumentert. Jeg var ikke spesielt glad for det, men sånn var det bare. Men jeg skjønner dem selvfølgelig veldig godt nå!

Jeg har det smykket enda, men ikke rundt halsen! Jeg har også et til, som er mye nyere og mer oppdatert. I tillegg til det dokumentasjonskortet jeg har fortalt om tidligere.

Det fins mange bilder av meg fra oppveksten der det lange, gamle helsesmykket er med. Her ser du et bilde av meg, tatt på Gran Canaria, for øvrig min første Syden-tur, romjulen 1981. Du får vel ikke så mye inntrykk av det smykket fra bildet, men det er i allefall en sølvplate der mitt navn og bløderdiagnose samt Rikshospitalets daværende telefonnummer er inngravert.

Smykket kunne forresten være kjekt å ha som dokumentasjon til å vise frem til alle de som mente at jenter og kvinner ikke kunne være blødere! Men selvsagt også en trygghet når man var på ferie og skulle på et annet sykehus enn vanlig, og traff helsepersonell som slett ikke forsto seg på slikt! Greit kunne det også være i tilfelle det skulle skje noe på skole eller i fritidsaktiviteter.


Gro Jeanette på Gran Canaria, 1981.
Helsesmykket er selvsagt med!


Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!

--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget?