onsdag 9. august 2017

Ulykke med hester på favorittferiested.

Kjære leser!

Det er snart midten av august, og jeg husker det som den fineste tiden på Hemsedal Hestesenter, da jeg deltok på alle de fantastiske ukesturene med rytterfølget for flere år siden. Det hendte jeg deltok tidligere på sommeren, men det var ofte august jeg var der, sammen med venner eller familiemedlemmer.


I dag kom nyheten om en ulykke på favorittferiestedet mitt. Du kan lese om det i Oppland Arbeiderblad her;
Flere personer skadd i hesteulykke ved Gomobu.


Jeg vet det ble skrevet om dette i andre og mer landsdekkende nettaviser også, men de var mer generelle, og fortalte ikke så nøyaktig som denne. Jeg leser at mange ryttere ble skadet i ulykken.


Jeg synes dette var leit å lese om, og sender varme tanker til de jeg kjenner der oppe, og til ryttere og hester. Å lese dette gjør noe med meg, jeg føler meg personlig engasjert, selv etter så mange år! Selvsagt har det mye å si at jeg har friskt i minne arbeidet med hestehistorien jeg fikk utgitt i fjor, som var nettopp om disse turene, og at jeg også besøkte rytterfolket i fjor sommer.

Når man omgås disse store dyrene og rir en uke i fjellet, er det jo mulig å komme utfor uhell, selv om det visst ikke skjer så ofte. Men ting kan selvsagt skje, dessverre. Man har jo med levende, store hester å gjøre. Jeg ser av artikkelen at det var kyr som var problemet her, fordi de skremte hestene.


Jeg opplevde å falle av hesten kun en eneste gang på Hemsedal Hestesenter, men jeg slapp med skrekken. Og det til tross for alle de tolv årene jeg deltok på den samme rideferien! Og selvsagt var det et stort pluss at jeg ikke skadet meg, når jeg i tillegg har den sykdommen jeg har. Morten og Sissel har drevet disse rideturene i mange år, og er veldig dyktige.
Er det noe jeg virkelig savner om somrene, så er det disse rideturene i fjellet, som jeg har skrevet om flere ganger tidligere også på bloggen min. 


At noen kyr skulle få forstyrre ferieidyllen  og turgleden på denne måten er utrolig trist.


Hentet fra sommerferieparadiset. Dette bildet er fra Oset
og ikke fra Gomobu da, men det er jo samme rideturen :-)
Bildet er fra sommeren 2016 da jeg var der på besøk.


Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!



--------------------------------------------------------------------------------------------


Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget?