onsdag 5. september 2018

Med rullestol på Kiel-fergen.

Gro Jeanette med Color Line i Kiel!
Med Color Line i Kiel!
Jeg har visst lovet at det skulle komme et slags reisebrev, men jeg tror det blir et ganske vanlig blogginnlegg fra helgeturen til Kiel, hvor jeg var sist helg med deler av familien. Det var på grunn av denne turen at jeg hadde litt dårlig tid tidligere den uken.

Kiel-turen følger i kjølevannet av ferieturen til Nord-Norge i sommer. Det var ikke alle de inviterte som av ulike grunner fikk vært med på bursdagsfesten til et familiemedlem som ble holdt i Nord-Norge, derfor skulle det bli en Kiel-tur også litt senere for noen av de berørte. Jeg er heldig som fikk være med på begge feiringene! Vi var ti personer på Kiel-turen til sammen, inkludert to barn.

Fredag tok jeg TT-taxi til Hjortneskaia, hvor vi skulle møtes klokken 13, før avgangen til Color Fantasy med Color Line. Da turen ble bestilt var det spørsmål om jeg skulle ha et mer HC-vennlig rom, blant annet på grunn av rullestolen. Vi kom frem til at jeg ikke trengte HC-rom, da jeg tross alt er oppegående og kun bruker rullestolen når jeg vet det blir mye gåing, og rullestolen  kan slås sammen på lugaren. Alle lugarene våre hadde forresten flott havutsikt!

(Blogginnlegget fortsetter under bildet!)

Bilder fra lugaren i 10. etasje. Foto: Gro Jeanette Nilsen.
I båtbloggemodus; Her med bilder fra lugaren i 10. etasje.
(Foto: Gro Jeanette Nilsen.)

Mye av dette gikk kjempefint, men jeg vil nevne at det slett ikke er enkelt å kjøre rullestol på gulvtepper, som Color Fantasy har dekket korridorene med. Lekkert inntrykk med gulvtepper ja, men ikke akkurat så praktisk for oss som kjører manuell rullestol. Jeg synes det er en utfordring som jeg synes det kan være greit å melde tilbake om. Dette gjelder jo båten generelt, og det har ikke noe med om man har HC-rom eller ikke. Når båten i tillegg har mange korridorer og man skal gjøre seg kjent med hva som er hvor, så sier det seg selv at det blir mye rullestolkjøring i de teppebelagte korridorene! Derfor var det veldig godt å få litt kjørehjelp av noen av de som var med, og disse utfordringene gjorde at jeg følte meg veldig avhengig av at andre kunne hjelpe meg, og det liker jeg ikke så godt. Vil helst klare selv!:-) Dette med tepper er kanskje noe som oppegående, friske personer ikke tenker over, og nettopp derfor syntes jeg det var greit å nevne det her. Men, det skal også sies at jeg bodde i 10. etasje, og heisen var upåklagelig!

Gro Jeanette spiser lunsj i Kiel.
Gro Jeanette spiser
lunsj i Kiel!
Den første kvelden på båten var det velkomstdrink på  lugaren til lederne i reisefølget vårt, og buffet-middag etterpå. Vi var også på show som jeg også hadde hørt andre anbefalte oss å se på. Der var det mye flott musikk og fargerike drakter!

Tidligere i uken før vi dro av gårde, ble det varslet mulig regnvær i Kiel, men dette så vi ikke noe til, snarere tvert i mot; Den 1. september var det et helt strålende vær å sitte og lunsje på uterestaurant med pizza og Pepsi Max. Det ble også litt shopping, og jeg fikk kjøpt meg ny svart veske i Kiel, som jeg uansett måtte ha fordi den gamle yndlingsvesken var ganske utslitt. Jeg så etter veske helt bevisst, og noen av kriteriene var at den skulle ha plass til Ipad med mer, og den skulle ha lang skulderrem, samt helst  være svart. Jeg fant det jeg ville ha, veldig fornøyd!
Fargerik drink hører med!
(Foto: Gro J. Nilsen)

Denne andre kvelden var det tre retters middag på a'la carte- restaurant, helt nydelig mat! Denne kvelden var det også show og flotte drinker som avbildet her. Som du ser står krykkene mine i bakgrunnen og venter på meg... Jeg hadde med meg både det og rullestol på turen, så jeg kunne bruke krykker på mindre avstander.

Denne lørdagen valgte jeg å hoppe over blødermedisin, for jeg følte meg jo så bra, og jeg kunne ta det igjen med medisiner dagen etter når jeg kom hjem, tenkte jeg. Vel, det ble til at jeg måtte stå opp og sette sprøyte midt på natten, ettersom jeg hadde fått en blødning inni hånden på grunn av mye krykkegåing og rullestolrulling, en blødning jeg trengte å ta knekken på fortest mulig. Det lønner seg ikke å prøve å sluntre unna medisiner! Akkurat det var jo helt min egen feil, helt klart. Det heter jo at man skal lære av sine feil... Kanskje på tide, det da.

Jeg hadde fått pakket det meste på lørdagskvelden (riktignok med en dårlig hånd), så søndag morgen var det ikke så mye igjen. Derfor ble det tid til en liten shoppingtur på båten før frokost, og selve frokosten var veldig god! Og hånden var ganske bra igjen!

Min erfaring ble som sagt at maten var nydelig, heisen og reisefølget upåklagelig, mens vegg-til-vegg-tepper i korridorer ikke egner seg så godt for rullestolbrukere. Jeg har tatt meg litt ekstra god tid med dette blogginnlegget, for å få det til best mulig.

Har du vært på Kiel-fergen, og er det lenge siden?

Takk for at du følger bloggen min!

--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

1. Hei! Ja dette var langt og innholdsrikt, og jeg forstår ikke helt at det ikke kan kalles et reisebrev. Skjønner godt det med gulvteppe og at det blir mye korridorkjøring. Kanskje de bruker tepper for at sovende ikke skal bli vekket av folk som går forbi på høye hæler, eller noe sånn? Men nattevandrerne går vel uansett ofte sammen og prater og ler, så kanskje det var et dumt forslag.

Og ja, jeg har visst reist med Kiel-fergen én gang, men det var kun som en etappe på en reise nedover i Europa. Veldig lenge siden, og båten var nok ikke like fin som i dag.

2. Hei, og takk for kommentar! Jo, det er kanskje et reisebrev, jeg ble litt usikker fordi jeg tenkte at reisebrev kanskje ikke pleier være så personlige, men jeg er ikke sikker på dette. Har ikke funnet noen konkret definisjon heller. Hyggelig at du syntes det var innholdsrikt. Vurderte faktisk å dele det opp og ta rullestoltemaet i et eget blogginnlegg, men fant ut at det var like greit å ta alt i ett. Fortsatt fin helg!

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)