mandag 23. januar 2023

Prøveprosjektet gikk ikke så bra.

Skjema over blødermedisinbruk siste uker.
Skjema over blødermedisin-
bruk de siste ukene.

Det har vært litt stille fra meg på bloggen min de siste dagene. På skribentfronten har det ikke skjedd så mye enda, jeg venter fremdeles på svar fra forlag
Men jeg har hatt et prøveprosjekt på helsefronten. 

Dette var fullstendig min ide og forslag, jeg ville så gjerne finne ut om jeg faktisk trengte så mye intravenøse medisiner som jeg bruker. Det er nok et resultat av at jeg en periode hadde hatt det litt bedre blødningsmessig, og det er jo fint. Samtidig har jeg i mange år hatt store utfordringer når det gjelder å stikke meg i armen, og sette sprøyte. Blodårene mine er slitne, og ikke akkurat veldig glade.

Derfor foreslo jeg ovenfor helsepersonell på Rikshospitalet da jeg var på årlig kontroll i starten av januar, at kanskje jeg kunne prøve en liten periode å redusere litt. Forsøke å sette to sprøyter i uken i stedet for tre en kort periode, og heller avbryte og gå tilbake til utgangspunktet igjen hvis det ikke fungerte. Bare som et lite prøveprosjekt over et kort tidsrom. Dette var greit for sykehuset. 

Resten av den første uken etter årskontrollen, lot jeg gå som vanlig. Neste uke tok jeg medisin mandag og torsdag, i stedet for mandag, onsdag og lørdag. Det samme gjorde jeg uken etter. For å si det sånn; det gikk ikke spesielt bra. 

De gangene jeg satte sprøyte, var det alltid blødningsrelatert, i stedet for tidligere når det ikke alltid var det. Jeg hadde blødning i en ankel, og et kne og også i et fingerledd i løpet av de to  ukene. Ikke alt samtidig, altså. Og på slutten av perioden måtte jeg avbryte og faktisk ta en ekstra transfusjon dagen etter den forrige fordi det ble helt uholdbart. Det var ikke spesielt morsomt.

Konklusjonen er at jeg måtte gå tilbake til det gamle opplegget med tre faste dager i uken. Helt og fullt min egen feil, selvsagt. Men med dette prosjektet ser jeg jo at medisinen min virkelig virker godt når den tas ofte nok, og hvor ille det faktisk kan bli uten. Men en annen ting jeg så, var at blodårene mine hadde veldig godt av å bli brukt litt mindre, så akkurat den biten var vellykket.

Nå er jeg altså tilbake i mitt faste opplegg, og da ble helsen også ganske bra igjen. Men kanskje trengte jeg dette prøveprosjektet som en påminnelse om hvor virkningsfulle medisiner jeg virkelig har.

Tidligere i dag rapporterte jeg tilbake til sykehuset om mine konklusjoner og opplevelser med dette.

 Takk for at du følger bloggen min!

------------------------------------------------------------------------- 

 Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

2 kommentarer:

  1. Hei! Jeg pleier jo ikke å lese alt du poster om helse, men dette innlegget syntes jeg var flott! Spennende at du fikk lyst til å teste ut teorien din vedr hyppighet, og selv om det ikke gikk spesielt bra kan du kanskje hoppe over bare ett stikk en gang i blant når du merker at blodåren kan trenge en pause?
    Jeg kan jo ikke noe om dette, men lurte plutselig på om det er umulig å sette sprøyten på ulike steder? Eller, i så fall blir det kanskje vanskelig med mindre du får andre til å sette den?

    SvarSlett
  2. Takk for kommentar! Hyggelig at du likte det helserelaterte innlegget mitt! Og ja da, bare jeg finner en blodåre som duger, kan jeg sette medisin der. Men jeg har hatt sykdommen hele livet, så jeg har mange blodårer som er litt slitne. Det kan nok tenkes at jeg kanskje kan hoppe over innimellom, men i så fall bør jeg begrunne det i rapportene jeg må sende inn til Rikshospitalet. Grunnen til at blodårene blir utslitte, er at det ofte må stikkes flere ganger fordi jeg ikke greier det optimalt første gangen.

    Når det gjelder å få andre til å stikke, må det være personer som er opplært til dette, dvs. enten helsepersonell eller folk som har gått på kurs for å lære det. For eksempel familiemedlemmer som har fått opplæring.

    SvarSlett

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)