fredag 23. oktober 2020

Nytt prøveprosjekt i vinter...

Ja, greit, så skal jeg fortelle litt om dette nå. Jeg har holdt dette litt tilbake, men  temaet hc-bil har vært oppe så mange ganger tidligere på bloggen min, at jeg skal ta det med. Det er aller siste gang jeg klager på denne bilen, jeg lover...! 

Jeg har nå levert fra meg HC-bilen jeg har kjørt en del år nå. Den var ny i 2007, så den var jo blitt noen år. Og som jeg har fortalt om noen ganger før, så har jeg ikke vært så gode venner med den bilen. Det har vært mye trøbbel med både en dørmekanisme og rullestolheis (som jeg for øvrig ikke har hatt nevneverdig bruk for, men det kunne jeg ikke forutse), men også kalde vintre som den bilen tålte mye mindre av enn vanlige biler gjør. Bilen trengte tilgang til strøm, og det var ikke mulig å få til i dette borettslaget. 

Jeg har mange ganger tenkt at jeg savner min forrige bil, en liten Opel Corsa som jeg hadde først. Merchedes'en skulle være til hjelp, men svarte ikke helt til forventningene. Bilen heter Merchedes Vito, men jeg har aldri følt at det har vært noe VI TO, for å si det sånn!

Jeg har ikke dermed sagt at jeg aldri skal ha bil igjen. Det som gjør at jeg tok avgjørelsen akkurat nå, er at jeg har fått beskjed om at jeg uansett måtte kjøpt nye bildekk nå, da de begynte å bli gamle og litt slitt. Og så mye trøbbel som det er med den bilen, måtte jeg bare ta et valg.

Jeg skal bruke denne vinteren på å finne ut hvordan det er å være uten bil. På godt og vondt. Så får vi se. Siden jeg har TT-kort innenfor Oslo har jeg mulighet til å komme meg fram på denne måten. Jeg får heller betale litt ekstra på taxi om jeg skal utenfor Oslo-grensa. Og bli flink til å planlegge når jeg skal hva.

Akkurat nå i Koronaens tid er det jo egentlig bedre å kjøre egen bil enn taxi på grunn av smittefaren, men sånn ellers heter det seg jo at det er mye mer miljøvennlig og økonomisk å ikke ha bil. Saken kan helt klart ses fra flere vinkler.

Jeg tenkte det var bedre å skrive litt om dette nå som saken er opp og avgjort, enn å blogge om dette gjennom mange innlegg frem og tilbake. Jeg kom til et punkt hvor jeg var bra lei alle problemene den bilen skapte, og nå skal leserne mine også få slippe å høre mer om dette!

Jeg har brukt en del tid i det siste på å gå igjennom bilpapirer og ting som har med bilen å gjøre, og tenker at nå som vinteren er her, er dette den beste tiden å gjøre dette på. Og nei; det ble altså ikke noe dekkskifte på den bilen denne høsten. I allefall ikke i min regi! Jeg fikk innkalling, men da hadde jeg allerede bestemt meg. Det har vært mye tull med den bilen, men akkurat de jeg har skiftet dekk hos, har alltid vært superflinke!

Det har gått med utrolig mye tid og penger på den bilen, og jeg tenker at jeg nå kan frigjøre litt tid og bruke den på skrivingen i stedet. Dette har vært en prosess over litt tid, og jeg tilbakedaterer innlegget noen dager, til den tiden det tilhører. Jeg nevnte tidligere noe om at det hadde vært mange praktiske ting å tenke over i det siste, og dette var altså en av dem.

Jeg hadde med meg et familiemedlem på innleveringen av bilen, sånn at jeg hadde noen å sitte på med hjem igjen da bilen var levert. Bilen ser kanskje fin ut på dette bildet, men skinnet kan bedra...

Rett før tilbakelevering av bil.
Rett før tilbakelevering av bil...


 Takk for at du følger bloggen min! 

 -------------------------------------------------------------------------------------------- 

 Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

2 kommentarer:

  1. Hei! Mest av alt tenker jeg det er fint å ha kommet fram til en beslutning, så får heller det neste året vise hvor (u)praktisk det måtte bli. Høres jo ut som om du kan ordne det meste likevel, og ja - litt planlegging er du jo vant med. Jeg kan ikke så lett relatere til hele saken, men som for det meste så; det ordner seg nok :)

    SvarSlett
  2. Hei, og takk for svar! Ja, det kan bli interessant å se hvor mye jeg egentlig vil savne den. Foreløpig kjenner jeg bare på lettelse over å bli kvitt alt som hørte med. Men jeg har jo så vidt begynt på livet uten bil. Og det var fint å endelig få tatt en beslutning, ja! Jeg tenker jeg kan frigjøre litt tid til skriving og andre ting.

    SvarSlett

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)