onsdag 8. januar 2020

Oppsummering av skribentåret 2019.

Det er alltid spesielt å oppsummere hva man har fått utrettet i året som nettopp er avsluttet. Jeg pleier å tenke på slikt i desember i forbindelse med utsending av det årlige julebrevet til familie og venner. Men det er nesten enda bedre å oppsummere etterpå når året er ferdig, ettersom da kan det ikke komme plutselige momenter som man må ta med helt på tampen og ikke rekker å planlegge inn i brevet. Men nok om det.

I 2019 har det vært en del å gjøre i forbindelse med skrivekurset jeg går på, samt noen andre skriveoppdrag. I februar var jeg med i et spennende fotovideoprosjekt arrangert av Sjeldendagen, mitt bidrag var om det å leve med blødersykdom. Bildevideo var en utfordring, for jeg er jo mest glad i å skrive. Bildet er hentet fra videoen til Sjeldendagen. Du har kanskje sett den før? Lenken fins også på skribentsiden min på Facebook. Bloggposten Takk for flotte tilbakemeldinger på videoen var forresten en av de aller mest leste bloggpostene mine i 2019.

Det har også blitt noen turer i år. Jeg deltok i april på den årlige Damenes helg med Foreningen for blødere i Norge. Alltid koselig å treffe disse supre damene igjen! I etterkant skrev jeg også årets artikkel om turen for bladet Blødernytt. 


I juni reiste noen av oss i familien til Stavanger noen dager. Vi hadde ikke vært der på mange år, og fikk gjort mye på den korte turen. Vi var på besøk hos familie, og var ute og tittet i Stavanger by, blant annet ved mammas barndomshjem. Veldig hyggelig og inspirerende å besøke Stavanger by igjen!


I september reiste jeg til Spania med familien, til samme sted vi har vært de siste årene, hvor noen i familien har feriested. Jeg var der i over ti dager til sammen denne gangen. Veldig flott ferie, med mye sol, bading og spennende restauranter.


Det har blitt en del skriving og blogging, men jeg har også vært på noen eksterne arrangementer, der folk jeg kjenner har holdt boklansering og åpnet maleriutstilling. Det er interessant og inspirerende å se andre kunstformer, og andres skriveprosjekter bli til bok, ikke bare min egen skriving. Man trenger litt påfyll og forandring innimellom, og det kan igjen skape nye ideer. Enkelte av turene jeg har vært på har vært personlige, men jeg liker godt å blogge fra turer jeg er på, og det er mye fra skribentlivet eller helsetemaer det kan knyttes opp mot. Når det gjelder den årlige damenes helg med bløderforeningen, har jeg jo ofte referert på oppdrag for bladet, så det føles veldig relevant for skrivingen.


Dette året har jeg kommet et godt stykke videre når det gjelder bokprosjektet mitt, jeg har fått bedre oversikt og ser konkrete ting som må gjøres for at prosjektet skal føles enda nærmere målet. I 2020 ønsker jeg å satse enda mer på konkret framdrift av eget skriveprosjekt. Jeg vil ta for meg mer om mål for året som kommer i neste blogginnlegg!

Takk for at du følger bloggen min! 



Blogginnlegget mitt med video fra Sjeldendagen 2019 var et av de mest leste i år.
Blogginnlegget med video fra
Sjeldendagen 2019 var
en av de mest leste i år.


 --------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

4 kommentarer:

  1. Godt nytt år! Det virker som fjoråret var begivenhetsrikt og givende, og høres lovende ut at du kom et godt stykke videre med bokprosjektet ditt. Lykke til videre med alt sammen! :-)

    SvarSlett
  2. Tusen takk, Randi! Og riktig godt nyttår til deg også! Ja, det ble alt i alt et ganske interessant år, med litt av hvert på agendaen :-)

    SvarSlett
  3. Hei og godt år! Jeg synes du har fått til mye siste år, kjekt å lese om prosjektene dine her på bloggen! Og mye av det du oppsummerer husker jeg fra innleggene. Og så gleder jefg meg til å følge med på bokprosjektet videre, kanskje er 2020 året det skal løsne skikkelig! :)

    SvarSlett
  4. Hei, jo takk for det! Godt nyttår til deg også! Jeg var inne i en god skriveperiode nå ja, men det er jo litt av og på, men håper på mye inspirasjon i året vi har begynt på! :-)

    SvarSlett

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)